Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Dukobortserna och Molokanerna
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Under Nikolaus I:s regering utbredde de
sig hastigt öfver såväl de vestra som de
mellersta och södra provinserna. Emedan de ej
hade någon förteckning på sina medlemmar,
är det omöjligt att med bestämdhet afgöra
deras antal. År 1846 räknade de, enligt
officiella uppgifter, 200,000 anhängare i provinsen
Tambov, utom hvilken det likväl finnes flera
molokan-kolonier, isynnerhet utefter södra delen
af Volga. Molokanernas antal är mycket mindre
än raskolnikernas men betydligt större än
dukobortsernas. Ett mindre antal af dem, eller
omkr. 6,000, hylla den judiska sabbaten m. fl.
judiska läror och ceremonier, hvadan de kallas
sabbatarier. De öfriga hylla hufvudsakligen
kristna läror. Den framstående ryske
författaren och historieskrifvaren N. Kostomarov
gjorde forskningsresor bland molokanerna, och,
enligt hans skildringar af sina iakttagelser,
hyllade sabbatarierna ett slags blandning af judiska,
kristna och rationalistiska åsigter. De kunna
bibeln, isynnerhet gamla testamentet, nästan
utantill, och deras ledare äro dessutom väl
hemmastadda i kyrkohistorien. De anse Jesus
Kristus vara en af Gud ingifven stor profet;
de tro på hans underverk och äfven hans
uppståndelse men förneka hans gudom. Den
helige ande är detsamma som Guds nåd och
visdom, hvilken förlänas människorna, men icke
en tredje person i gudomen. De anse ej nya
testamentet hafva något företräde framför det
gamla och betrakta det senare lika bindande
nu som det var för Jesu samtida. De fira
lördagen såsom sin sabbat; de äta intet som är
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>