- Project Runeberg -  Religionen i religionerne /
244

(1910) [MARC] Author: Henrik Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frelsere, religionsstiftere, indviede - Shankaratscharja — Vedantalæren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

244
fremstillet for sin bevissthet at alt var et, ved sætninger
som: „Jeg er Brahma“. „Jeg er du“ o. 1.
Hovedmidlet til at naa denne høiere erkjendelse var
studiet av skrifterne og kontemplationen derav, men han
erkjendte ogsaa som frelsesmidler handlingens og hen
givenhetens veie, særlig for de mindre utviklede. Den
øverste aand var fri for alle attributer og han benævnte
den som en treenighet av „tilværelse salighet in
telligens.“
Skrifterne var efter hans opfatning vor nærmeste
kilde til kundsksp om de ting som overgaar sanserne, i
den forstand at de vender vore øine indat og hjelper os
at se, de forandrer ikke de eksisterende sandheter, men
bringer dem til at vise sig for os som de er. Skrifternes
sandhet vil aapenbare sig selv senere for de hellige, som
han siger i komentaren til Taittirya-opanishad:
Saaledes er det vist, at de helliges syner angaaende
sjælen og saadanne andre ting aapenbarer sig selv for en
som er hengiven til de pligter som er foreskrevet i
skrifterne, som er uegennyttig, og som søker at kjende
det høieste Brahman. Han siger altsaa det samme som
vi kjender fra andre religioner. Gaa først ut fra at
skrifterne er sande og efterfølg de givne anvisninger, saa
vil du med tiden faa en av skrifterne uavhængig be
kræftelse paa de realiteter som omhandles i dem.
Distinktionerne subjekt og objekt, tid og rum, er for
Shankara blot konventionelle begreper, resultatet av uviden
het og ophører saasnart uvidenheten avløses av sand er
kjendelse. Shankara lægger meget vegt paa den filosofiske
side ved religionen, men hos ham selv kan man endnu
godt forsone sig med det paa grund av hans hengivenhet
for Guddommen som lyser frem av hans skrifter, men
likeoverfor hans efterfølgere har man med grund anført,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:00:44 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/relirel/0246.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free