- Project Runeberg -  Inledningsvetenskapen till den Heliga Skrift /
76

(1872) [MARC] Author: Martin Gabriel Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

76

förvissande underpant på, att det sålunda utlofvade en
gång skulle blifva verklighet. Genom att sålunda stödjas
af profetian, blef lagen en tuktomästare till Christum.
Under det att det i lagen föreskrifna offret var en
menniskans gåfva till Gud, som alltid var otillräcklig, aldrig
förmådde göra dem fullkomliga, som offrade, var deremot
profetian med sitt löfte om Honom, som komma skulle,
en gåfva af Gud till menniskorna, i och genom
hvilken, der den med tro anammades, försoningens mål blef
uppnådt.

Till ursprung och beskaffenhet var nu profetian hvarken

1) resultatet af en blott mensklig ta nJccans träng ning,
eller ett reflekterande öfver den redan gifna gudomliga
uppenbarelsen, eller blotta aningar och yttringar af en
stark inbillningsförmåga; den var ej heller

2) en företeelse att förlikna vid de öfriga folkens
orakler och spådomskonst. Ty utom det, att profetian är
en gåfva af Gud, under det de öfvernaturliga
upplysningar, hvaraf spådomskonsten tyckes vara mäktig, synas
härröra från en blott naturlig, blott verldslig och ond
andemakt, som beröfvar utöfvaren hans sjelfverksamhet, och
besinning, eller ock från någon naturkraft, hvilken på
själens kroppsliga verktyg har enahanda inflytande, är
profeten alltid, under sin verksamhet såsom sådan, vid fullt
och klart medvetande af sig sjelf samt olikartenheten
mellan hans egen blott naturliga verksamhet och den
gudomliga, för hvilken han jemte denna är verktyg. Den
profetiska inspirationen är följaktligen icke att fatta såsom
ett undertryckande af förståndets vakna och medvetna
verksamhet, ett från Guds Andes sida på detsamma
öf-vaclt våld, hvarvid profetens egen andliga verksamhet skulle
varit upphäfd och hans själ skulle varit ett fullkomligen
passivt kärl för Guds Andes intryck och meddelande. Den
är blott att fatta såsom ett den menskliga andens
upplyftande till ett uppöfver gränsen för dess naturliga förmåga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:23:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rmginledn/0086.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free