- Project Runeberg -  Romas kristna katakomber /
40

(1881) [MARC] Author: Julius Ebbe Centerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Romas kristna katakomber.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Den efter processer så lystne romaren kände dock ett
behof att åtminstone efter döden få vara i fred för dem.

Var grafvens frid ända till tredje århundradet efter
Kr. skyddad — egaren måtte vara hvem som hälst och af
hvad religion som hälst, förbjuden eller tillåten — är det
ju ej underligt, att vi finna de älsta cemeterierna vid de
stora vägarna och med samma belägenhet som alla andra
grafvar. År 1865 upptäktes vid den så starkt befarna
ardeatinska vägen ingången till en bland de allra älsta
katakomberna, S. Domitillas. Omedelbart vid vägen
ligger en byggnad i enkel stil, hvars ypperliga murverk
omisskänneligt hänvisar till de första kristna århundradena.
Öfver denna har funnits en inskrift — man ser ännu
platsen där den suttit — som utan tvifvel innehållit att
Flavia Domitilla, kejsar Vespasianus’ dotterdotter, uppfört
detta monument jämte dess hypogaion åt sig och de sina.
På hvar sin sida om ingången befinner sig ett mindre rum,
hvilket måhända var afsedt för åminnelsefesterna. Man
har funnit spår af en trappa som ledde till en annan
förstörd öfvervåning, som väl tjänat till bostad för
uppsyningsmannen för vården, custos monumenti. Från det
midtersta rummet, vestibulen, kommer man till en lång
sluttande gång, hvars hvälfda tak, liksom väggarna är klädt
med stucco och prydt med målningar, fint och tvånglöst
behandlade vinrankor med drufvor, foglar och kärleksgudar;
målningen sträcker sig utan att begränsas af geometriska
linier fritt öfver alla väggar. Det är ett stycke antik konst
af ädlaste art och påminner om de bästa målningar af detta
slag i Pompeii liksom om den bekanta bägaren med
hafsväxter och genier i Hildesheimerfyndet. Här och där
finner man spår af landskapsbilder och andra fresker
såsom den gode herden, en nattvard och Daniel i lejonkulan.
Genom andra gångar står denna hvalfgång i förbindelse
med den nära invid belägna katakomben. Så väl i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:27:04 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/romaskris/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free