- Project Runeberg -  Romas kristna katakomber /
96

(1881) [MARC] Author: Julius Ebbe Centerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Romas kristna katakomber.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

med bröden och fiskarna, tröstande och upplyftande
sanningar. En del af dessa bilder äro ej till tiden senare än
de från hedendomens sagor hämtade. Så finna vi i S.
Domitilla Daniel i lejonkulan från samma tidsålder som
vinrankan med genier och foglar. Ja man går ett steg
längre och framställer bilden ur den kristna gudstjänsten,
ehuru på ett så beslöjadt sätt, att de hos en hednisk
betraktare ej skulle väkt någon undran. Måltidsscenen i
S. Domitilla, vid hvars betraktande hvarje kristen tänkte på
den heliga nattvarden, hade för hedningen ingen annan
betydelse än de otaliga dylika, med hvilka hela forntiden
prydde sina grafvårdar (jfr sid 41). Den andra af de
omständigheter, som tala mot att gnosticismen skulle varit
mellanhand vid den kristna konstens uppkomst är, att de större
kyrkofäderna, som i allmänhet äro förbittrade motståndare
mot denna tvetydiga lära, såsom symboler använde just
samma hedniska myter som kyrkans bildande konstnärer.

Det ar just till kyrkans fäder vi hafva att vända oss,
när det gäller att söka ledtråden för förklaringen af denna
invecklade konstsymbolik, som med få undantag annars
skulle vara ett fält, »der allt kunde förklaras med allt.»
Hos de kristna lärarne, isynnerhet de österländska, gjorde
sig tidigt den uppfattningen gällande, att den heliga skrifts
ord jämte sin synbara och bokstafliga mening äfven hade
en inre, symbolisk. Bekant är, hur Origenes tillade hvarje
bibelställe en trefaldig betydelse, en bokstaflig, en moralisk
och en mystisk. Redan hos judarna hade något dylikt egt
rum. Philon (född omkr. 20 eft. Kr.) hade genom
allegorisk tydning af gamla testamentet däri velat finna stoiska
och platonska läror. Denna exeges öfverflyttades nu på
kristendomen. »En af orsakerna till den trötthet vi erfara
vid läsningen af kyrkofädernas skrifter, är de
ansträngningar, som de beständigt göra för att i alt finna en bildlig
bemärkelse, den blandning af spetsfundigt ordrytteri och
sann känsla, af rörande enkelhet och till sin spets drifven

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:27:04 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/romaskris/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free