- Project Runeberg -  Romas kristna katakomber /
100

(1881) [MARC] Author: Julius Ebbe Centerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Romas kristna katakomber.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

därtill kommer, att man vid målningarna, som utfördes
djupt ner i katakomberna och endast undantagsvis kunde
komma att ses af hedningar — huru stor försigtighet man
än ansåg sig böra iakttaga — hade mycket friare händer
än vid förfärdigandet af sarkofagernas reliefer, som måste
utföras i marmorarbetarnes verkstäder. Ett egendomligt
slag af konstverk, som vi därför måste särskildt omtala,
äro de så kallade fondi d’oro eller guldglasen.

Man skulle vänta att i katakomberna öfveralt påträffa
den heligaste af alla kristna symboler, korset. Så är dock
med få undantag icke förhållandet förr än i fjärde och
femte århundradena. Skälet därtill är, att det fans intet
hvaröfver hedningarna gjorde sig så lustiga och hvarför de
så mycket begabbade de kristna, som för det att deras
store profet hade dött en föraktad slafs död på korset. I
sextonde kapitlet af sin försvarsskrift för kristendomen talar
Tertullianus om en hånande framställning af de kristnas
gud med åsneöron, en hof på ena foten, en bok i handen
och med toga, och alt detta i ett sådant sammanhang, att
man tänkt sig, att denna karikatyr framstält Kristus på
korset. Så är åtminstone fallet med det mycket omtalade
»spe-krucifixet», som år 1856 upptäktes i kejsarborgen på
Palatinus i Roma, ritadt på väggen i ett rum, hvilket man
anser hafva varit pagernas kammare. Det föreställer en
korsfäst person med åsnehufvud. Under korset står en groft
tecknad gosse i bedjande ställning, och en grekisk
inskrift förkunnar, att karikatyren föreställer Alexamenos,
som tillbeder sin gud.[1] Den förskrifver sig förmodligen
från midten af det andra kristna århundradet. Under
sådana förhållanden hade de kristna så vant sig att icke
öppet framställa korset, att de äfven i katakomberna, där
man i allmänhet före midten af tredje århundradet ej
behöfde vara så försigtig, nästan utan undantag endast


[1] Se en afbildning i Müller und Mothes
Archäologisches Wörterbuch S. 871.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:27:04 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/romaskris/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free