- Project Runeberg -  Romas kristna katakomber /
113

(1881) [MARC] Author: Julius Ebbe Centerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Romas kristna katakomber.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hufvudet bär han den upprättstående tiaran; hans öga
blixtrar af snille och ingifvelse. (Det religiösa innehållet i
hans sånger afspegla sig i hela ansigtsuttrycket.)[1] Hans
vänstra ben, som är stödt mot marken, uppbär lyran; med
det högra stampar han takten. Philostratos beskrifver
vidare hur han omgifves af djur och träd, som hans lyras
toner betvinga. Omkring honom ser man äfven på vår
bild lummiga träd, ett lejon, en björn, en orm, en panter,
en häst, ett får, en sköldpadda och kräldjur. Så tvingar
Kristus alla folk, vilda och odlade, alla samhällsklasser
från monarken till den jordburna trälen att lyssna till sitt
strängaspel, ja till och med det svårbetvingligaste af alt,
själfva människonaturen med alla dess djuriska drifter,
»ljudar under hans hand», säger Eusebius i sitt loftal öfver
Constantinus, »som en högstämd lyra, tjusar, hänrycker,
förtrollar, icke förnuftslösa djur, utan mänskliga varelser,
som af himlen mottagit en tänkande själ, och förfinar och
mildrar helleners och barbarers vildaste och minst
regelbundna drifter.»

På Orpheusbilden i S. Callisto har den på lyran
spelande skalden endast tvänne lam hos sig; denna går således
på sätt och viss öfver i den andra af de tvänne hedniska
typer, som vi här framhålla, i den gode herden (Bild 33.)
De bästa bilder af den gode herden, som finnas i
katakomberna äro den i S. Agnese, tvänne takbilder i Marcellinus’
och Petrus’ katakomb samt en af Aringhi och en af Bottari
meddelad, vidare en i S. Urbano funnen sarkofagrelief, en
annan som nu förvaras i le Louvre och en staty i
Lateranmuseet[2] (se sid. 126). Föröfrigt är denna typ mer än
någon annan älskad och omfattad af den älsta kristna konsten.


[1] Därmed har man att sammanställa hvad Hieronymus säger om
Kristus: Igneum quiddam et sidereum radiabat ex oculis eius et
divinitatis maiestas lucebat in facie:
Något af himmelsk eld glänste i hans ögon
och det gudomligas majestät spridde sitt återsken öfver hans anlete.
[2] Ifr. Dietrichson a. st. s. 239.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:27:04 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/romaskris/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free