- Project Runeberg -  Kunstindtryk fra Rusland /
508

(1914) [MARC] [MARC] Author: Emil Hannover - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kunstindtryk fra Rusland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

508 EMIL HANNOVER
Lystslot i Nærheden af St. Petersborg. Her er Værelser, hvori
alt er ægte og kostbart nok; her er f. Ex. et, som tilligemed
dets Bohave er af Rav fra Ende til anden; et andet er af Perle-
moder; et tredie af Sølv. Men her er ogsaa Slotskapellet, som
helt og holdent er en malet Imitation af Lapis, og „Tabatiéren“,
et stuestort Stykke Juvelérkunst, hvor alt giver sig ud for at
være Guld og blaa Emalje, medens det i Virkeligheden er af
forgyldt Bronze og blaat Glas.
Det er næppe den større Bekostning af de ædlere Stoffer,
som i saadanne Tilfælde har ført til disses Erstatning med Sur-
rogater. Snarere er det Øjenbedraget for Øjenbedragets egen
Skyld, man her har for sig. Men denne Glæde over Blænd-
værket er jo en barnlig Glæde, og denne Barnlighed er natur-
ligvis en Rest af Russernes Barbari.
❖ *
Nødig vilde man iøvrig undvære denne Rest af Barbari. Thi
derpaa beror øjensynlig det lidt der er af Originalitet i russisk
Arkitektur og Dekoration. Man kunde tro, at Tilbøjeligheden til
under alle Forhold at tage eller drage de yderste Konsekvenser,
at Hanget til Umaadeholdenhed, til Excentricitet, til Radikalisme
i Godt og Ondt i de russiske Sind havde sin Forudsætning i
en stor Originalitet i de samme Sind, og at Sansen for det
Fremmede følgelig var ualmindelig ringe i Rusland. Men det er
ofte paavist, at Evnen til at tilegne sig fremmed Kultur og efter-
ligne dens Ytringsformer netop intet Steds er større end i Rus-
land. Det er ikke en Evne, som Landet først har udviklet i
vore Dage, men tværtimod en Evne, som i Aarhundreder har
været raadende i det russiske Folk. I Peter den Store, som i
Katherina II, var den legemliggjort. Men man kan forfølge dens
Spor endnu meget længere tilbage i Bygningskunstens og Kunst-
haandværkets Frembringelser. Sølv- og Rustkammeret i Moskwa
synes for Kunsthaandværkets Vedkommende i saa Henseende
særlig oplysende. Damascerede russiske Rustninger, Hjelme og
Skjolde fra det 16de Aarhundred er i Tegningen af Ornamen-
terne ganske persiske. Det samme gælder nogle af de gamle
Kroningsdragter og ogsaa nogle af de gamle Tronstole, for saa
vidt de ikke snarere skulde synes indiske. Om det typisk
Orientalske i de russiske Kirkebygninger og det typisk Byzan-
tinske i de russiske Iconer er der allerede talt; Indflydelserne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:42:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ruskunst/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free