- Project Runeberg -  Rus och religion /
42

(1968) [MARC] Author: Nathan Söderblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1968, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Och han frågade:

"Lät Gud den saften växa, vem törs då
en snara hädiskt kalla rankans rev?
Är den Guds gåva, vi den bruka må,
är den ett ont, så spörjs, vi skapt den blev."

Hafiz är i alla fall ej ensam om vinmystiken —
och tvetydigheten, som lät skalden känna varmt
för jordens fröjder och till på köpet tolkas såsom
så mycket hetare i sin fromhet.

Ruset blev uttryck för det översvinneliga och
osägliga i försjunkande och extas. Redan Daud
al-Tai i det åttonde århundradet — död 787 —
har använt vinsymbolen på det sätt, som sedan
vann burskap inom sufismen. Han tillfrågades:
"Vadan denna glada uppsyn?" Och svarade: "I
morgongryningen gav man mig ett vin att dricka,
som kallas hans förtrolighets vin. I dag har jag
hållit fest och hängivit mig åt fröjd och gamman."
Bajezid av Bistam (dö’d 875), som först
framträdde med en tydligt panteistiskt färgad mystik inom
islam, erhöll ett brev från Jakja ben Muadh al Razi
med orden: "Jag är drucken, ty jag har druckit
djupt av hans kärleks bägare!" Bajezid svarade
oförtövat: "En annan har druckit himlens och
jordens hav och är ej nöjd ännu, utan hans tunga
kommer och säger: ’Finns ’det inget mer?’ "
Gentemot honom förfäktade Djunajd en måttfullare
sufism. Striden mellan de båda skolorna rörde
sig kring termerna "berusning" och "nykterhet".
Med det förra uttrycket betecknades sinnets
lidelsefulla längtan efter förening med gudomen,
medan "nykterhet" innebär, att själen befinner sig

42

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:42:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rusrelig/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free