- Project Runeberg -  Rysk kulturhistoria / Andra delen /
40

(1908) [MARC] Author: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Ryska dramatikens och teaterns uppkomst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

40

TREDJE KAPITLET.

i pannan; två bevingade änglar med eller utan liljor i händerna;
två herdar med påsar; Herodes i guldstickad långrock (kuntusj)
med krona på huvudet och spira i handen, samt hans drabant i
fjällartat pansar med hjälm och ett väldigt svärd. Vidare tre
österländska tsarer i guldstickade kuntusjer och med små kronor
på huvudet. Slutligen satan, svart, med svans, läderlappsvingar,
stora horn, långa klor och hästhovar och med ett glödande kol
i munnen samt döden, benrangelsmannen med lien. Härtill kom
diverse löst folk: krigare med lansar, bönder, den fege
jude-krögaren, zigenaren-hästtjuven och andra folktyper, som
Lill-ryssland hade gemensamma med Polen. Dialogen sköttes av
bursakerna, som talade än i bas, än i diskant alltefter de
uppträdande dockornas kön, och bakom scenen var »kören», som
förkunnade handlingens innebörd och drog lärorika slutsatser
därav.

Dessa krubbspel erbjuda föga kulturellt intresse ur rent rysk
synpunkt, enär de voro jämförelsevis sena lånegods från den
katolska kyrkan. Men man har bevis på att Moskva redan före
det skolastiska inflytandet från Kiev hade egna bibliska
representationer. Fletcher, den engelske handelsagenten i Moskva på
Groznyjs tid,* beskrev ett dylikt skådespel [år 1588], handlande
om de tre männen »Ananij, Azarij och Misail», som skulle förgås
i den brinnande ugnen. Det spelades av barn, som jämte två
till kaldéer utklädda personer gingo in i kyrkan före prästen med
tända ljus. Det enkla innehållet i dessa »ugn-spel» bestod i
samtal mellan kaldéerna och de tre barnen, som skulle brännas
livslevande, men blevo frälsta genom sin heliga tro. Bränningen
måste naturligtvis åskådliggöras genom dockor. I Novgorods
Sofiakatedral fanns ett sådant teaterskåp, som användes vid
ugnspelet, och som numera förvaras i Konstakademien i Petersburg.
Det är runt, av trä och försett med ingångar eller kulisser på
sidorna, och själva ugnen bildades av tolv små pelare i kretsform.

Till Moskva, d. v. s. den storryska litteraturen, nådde de bibliska
mysterierna i slutet av 1600-talet genom den redan nämnde Simeon

* Jfr. I, sid. 168.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:48:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ryskulhi/2/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free