Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
159
Men til den gammeldagse form i ,Gildet på Sol-
houg", måtte der føies noget varmt. personligt, en
levende kjerne, for at stemningen kunde skabes
og handlingen udvikle sig og det gjorde Rikke
Holst.
Ibsen selv indrømmer i et brev til etatsråd P. Han-
sen i København, at stykket hadde en personlig
foranledning" og at digtene ,Markblomster og potte-
planter", ,En fuglevise", ,Byggeplaner" etc. er
skreven i denne hans forelskelses lyriske periode.*)
Når det i ,En fuglevise" hedder:
» Vi gik en deilig vårdag
alléen op og ned.
Lokkende som en gåde
var det forbudte sted.
Jeg malte digterbilleder
med legende farvespil.
To brune øine lyste
og lo og lytted til* —
så har vi hele den vårlige, stemningsfulde situation
for os.
Mens de brave bergensere løber omkring i forret-
ninger på Tyskebryggen eller børsen, vandrer de to
— som representanter for ungdomskjærligheden
*) Også de senere offentliggjorte digte ,,Til min aurikel”, ,,Med en
rose” er til Rikke Holst.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>