- Project Runeberg -  Samlaren / Trettiosjunde årgången. 1916 /
92

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Henry Olsson, Tegnérs episka och dramatiska planer under Frithiofsåren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

92 Henry Olsson

Likaledes anser jag det som ett prof af vänskapsfull partiskhet, att
Herr Baron tycks uppmuntra mig att skrifva något dramatiskt. Jag har
derför, så vidt jag kan förstå, alldeles ingen talang. Med litet poetisk
kolorit och några nordiska bravader kommer man icke långt på teatern.
Dessutom fordrar det teatraliska studier och tillfälle att se en bättre
skådebana än som blifvit min lott. Jag är född på landet och har tillbragt min
bästa tid i en akademisk bondby, der man sällan ser andra spektakel än
dem studenterna improvisera på gatorna och consistoriales inom fyra väggar.
Man blir likaså litet dramaturg genom blott läsning, som man blir fältherre
genom blott strategiska studier, äfven om man hade, hvad ej är händelsen
med mig, naturlig fallenhet för någondera. Jag påminner mig, att jag i
min ungdom skref en tragedi, »Blotsven», i jamber. Den skulle föreställa
konflikten mellan hedniska och kristna läran och var rikligen utstyrd med
allahanda legendvishet. Men då jag i det samma kom att läsa
Oehlenschlägers »Hakon Jarl», som behandlar samma ämne, hade jag det förstånd
att kasta min Sven på elden och skulle af vänskap för Ling önska, att han
gjort det samma med sin. Sedermera har jag tänkt på ett historiskt drama
öfver Karl XII, i tre delar, Pultava, Bender, Fredrikshall, hvilket bland
andra egenskaper äfven skulle lia den att ej kunna spelas etc.

Denna sista uppgift har man fattat så, att Tegnér, just när han
skref brefvet, planerade ett dylikt arbete.1 Men Tegnérs bref
utgör ju endast en rekapitulation af alla de planer, skalden haft i
dramatiskt afseende. Och då han först talar om en dikt från omkr.
1807 och därefter säger, att han sedermera tänkt på en annan, så
behöfver detta ju alis icke betyda, att han, just när uttrycket
nedskrefs, hade den i tankarna. Snarare är det väl att antaga, att
han med ordet "sedermera" velat förlägga dramat någon gång
tillbaka i tiden.

Nu finns i ett bref till friherinnan v. Schwerin d. 4 okt. 1821
samma kombination Blotsven—Karl XII, då han skrifver:

Att med något hopp om framgång skrifva tragedier fordras ibland annat
äfven en praktisk kännedom af teatern, som jag aldrig haft tillfälle att
förvärfva mig. Tragedien är dessutom i poesiens närvarande ställning dess

1 Warburg menar väl också detta drama, då han om Tegnérs diktning
1825—40 (s. 295) säger, att en episk dikt om Karl XII endast blef ett
hugskott.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:22:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1916/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free