- Project Runeberg -  Samlaren / Fyrtionde årgången. 1919 /
181

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Olle Holmberg, Kronologien i Törnrosens Bok

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kronologien’ i Törnrosens Bok 181

därför troligt att det "jag" som talar i de senare är samma Love
som i den förra, ehuru han i de tryckta skrifterna med några lätta
inpass till Herr Hugo förvandlats till Richard Furumo. Love skulle
således äfven i Jordens Blomma ha varit afsedd att fylla rollen af
berättare eller upp tecknare.

År 1824 i Värmland hade Almquist således planen att skapa
en stor poetisk världshistoria i berättelser, hvilka, såsom Lamm
ytterst skarpsinnigt påvisat (a. a. s. 198) samtidigt skulle ge en
bild af hans egen utveckling. Detta stora verk skulle i sig förena
alla Almquists då färdiga skrifter, naturligtvis för så vidt han ännu
ville stå för dem. Som dess poetiska centralfigur, eventuellt
berättare, skulle figurera ett idealiseradt själfporträtt af Almquist med
hans eget namn, Love. Dess titel skulle vara Jordens Blomma.

Lamm har i sina Almquiststudier (s. 198) påpekat, att det är
med tanke på denna stora plan som Almquist i Jagtslottet (1832
s. 109) omtalar, huru han genom "sällskap med en Man, blef genom
hans tankar hänförd till lust att vilja bilda en hel Verldshistoria".
Denne man var "gudahataren", lexikografen Jakob Björkegren, som
Almquist känt i Stockholm, och upplysningen i fråga förlägger alltså
planens egentliga tillkomst till tiden för Almquists
Stockholmsvistelse. Såsom förut nämnts spåras den också i manuskript från
denna tid, så i det stora diktutkastet Lumo, Love, Nanda ete, så
ock i de troligen redan 1823 författade Semiramis och Ormus och
Ariman. Planens kulmen och närmare utformning måste emellertid
förläggas till 1824, och från detta år är sannolikt också det
"Företal", som Almquist skref till verket, och som senare, 1832 i
fragment, 1839 fullständigt och sannolikt retuscheradt, trycktes, det förra
af dessa år under titeln Gudahataren, I den korta Törnrosingress,
som i trycket föregår själfva denna betraktelse, betecknar Almquist
den "Verldskrönika" han tänkt skrifva såsom lika "lika förryckt,
som långtrådig; lika full af förvånande lärdom, som sällsamma hän-

med Ormus och Ariman, att de båda berättelserna måste vara författade i
omedelbar följd. Man observerar också att första boken af Semiramis har en
annan skapelseföreställning än Skönhetens tårar, hvilket tyder på att den
är tidigare. Nyniannes styf mor talar nämligen om (s. 4) att »verlden är icke
längesedan uppstånden ur det stora vattnet».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:23:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1919/0189.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free