- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 18. 1937 /
174

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

174

Victor Svanberg

tendomen.1 Men till och med på denna punkt blir gränslinjen
mellan dem hårfin.

I uppfattningen av präster och religion visar sig Shelley mer
än i något annat avseende som ett barn av det adertonde seklet,
och det är i detta fall ej Rousseau, som är hans auktoritet utan
Voltaire, vars antiklerikala valspråk pryder »Queen Mabs» titelblad,
och Systeme de la nature. Tack vare den engelska tryckfriheten
kunde han öppet bekänna sig som ateist och levererade de
våldsammaste anfall på kristendomen. För samtiden var han framför
allt känd i denna sin egenskap, och mångfaldigt mer avskydd för
sin otro än beundrad för sin vackra vers. I Queen Mabs text intar
han den gängse upplysningsmässiga attityden att nedgöra den
kyrkliga kristendomen och hylla Jesus som en välmenande människovän,
men i noterna till dikten meddelar han, att han fått anledning att
i Jesus se en äregirig maktsträvare. I »Laon and Cythnas» första
version figurerar den kristne guden bland de förtryckets lögner som
eposets hjältar bekämpa. När dikten utgavs under ändrat namn,
»Revolt of Islam», blevo emellertid de uttryck, som direkt hudfiänga
kristna religionsbegrepp, genomgående omstiliserade. Den dåtida
engelska kritiken tog detta som en krigslist, men en sådan vore
olik Shelleys lynne. I noterna till »Hellas» (1822) finnes en
motivering till frontförändringen, och i dikten själv omnämnes »the
unknown god» i raden av prometeiska kämpar.

Både när Shelley polemiserade mot kristendomen och när han
tolererade den, predikade han kristen moral och förhärligade kristna
dygder. Mildare, kärleksfullare och mer förlåtande människor än
hans revolutionshjältar är det knappast möjligt att föreställa sig.
Laon räddar livet på den tyrann, vars skräckvälde han nyss gjort
slut på, och i den stund Jupiters fall förestår, hyllar han
Prometeus’ ädelmod. Det segrar över makten just genom att förlåta
orättvisorna:

To suffer woes which Hope thinks infinite;

To forgive wrongs darker than death or night;

To defy Power, which seems omnipotent;

To love, and bear; to hope till Hope creates

From its own wreck the thing it contemplates;

1 Holmberg s. 158 menar, att förstrykningarna i Rydbergs exemplar av Queen
Mab skulle avslöja radikalare sympatier än dem han »själv vid denna sena
tidpunkt ville eller gitte ge ord åt». Jfr Warburg II: 351 och Fried, a. a. s. 293.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:29:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1937/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free