- Project Runeberg -  Samleren / 1926 /
256

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Professor Joakim Skovgaards Interesse, fik optaget paa
den fri Udstilling.

Nu forlod jeg ganske Guldsmede-Faget og arbejdede
som Modellør hos Bing & Grøndahl, hvor jeg bl. a.
arbejdede sammen med Professor Krohn. Her begyndte et
nyt Afsnit af min
kunstneriske Udvikling, idet
Professor Krohn gennem vort
Samarbejde aabnede mine
Øjne for den dekorative
Formning af Genstande,
som bruges i det daglige
Liv. Her skulde dog gaa
endnu nogle Aar, før jeg tog
fat paa Sølvsmederiet.

I Aaret 1898 begyndte jeg
sammen med Maleren
Joakim og hans Broder Alfred
Pedersen at brænde
Keramik, for hvilken Kunstart
jeg særlig under en
Udenlandsrejse havde faaet min
Interesse vakt. I en dyb
Kælder i Lyngbygade, langt ude
paa Nørrebro, lejede vi
Brænderi-Lokale og
haabede gennem denne
Virksomhed baade at skaffe os
saavel kunstnerisk Anseelse som
vort nødvendige Udkomme.

Bristede Forventninger
tvang os imidlertid til at
flytte til Birkerød med vort
Brænderi, og herude, hvor
jeg atter førtes til det
daglige Samliv med Naturen,
gav jeg mig under
Omstændighedernes Pres til at
sysle med mit gamle
Haandværk og udarbejdede mine
første Sølvsmykker, hvoraf
nu en Del findes paa Kunst-

lardiniére

industri-Museet i København. Endelig i 1904 overgav jeg
mig helt og for bestandig til Sølvsmederiet, lejede
Værksted i Bredgade Nr. 36 over Porten, et meget lavloftet
Lokale, hvor en høj Mand ikke kunde staa oprejst. Men fra
dette Lokale arbejdede jeg mig efterhaanden frem til
Anerkendelse baade i Indland og
Udland, og mine Arbejder
naaede lidt efter lidt ind paa
mange Museer i Europa.

Den første Udlænding,
som besøgte mig paa mit
Værksted i Bredgade, var
Dir. Osthaus fra Hagen i
Westphalen, og i ham vandt
jeg en stor og trofast
Beundrer og Støtte, ligesom
hans Museum, Folkvang i
Hagen, var det første Sted
i Udlandet, hvor jeg
udstillede. Gennem ham kom jeg i
Forbindelse med
Museumsdirektør Dr. Kreuz i Köln, i
hvilken jeg ligeledes fik en
god Forbundsfælle, og snart
voksede Kendskabet til mig
som Kunsthaandværker ud
over Europa. Som et Bevis
herpaa fortalte Emil
Hannover mig en Gang, at han ved
en Museums-Kongres et Sted
i Udlandet, hvor mange af
Europas
Museums-Direktø-rer var samlede, havde vist
Deltagerne sine
Manchetknapper, der var udgaaet
fra mit Værksted, men at
det under stor Munterhed
havde vist sig, at de saa at
sige alle bar
Manchetknapper fra G. J.

For hvert Aar voksede
Arbejdet paa mit Værksted,

, Foraaret"

170

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1926/0268.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free