- Project Runeberg -  Samleren / 1927 /
25

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hufcyarfc Ktplittøs

i nummererede Eksemplarer paa
hollandsk haandgjort Papir (kun
trykt i 50 Eksempl.) Indbundet i
meget smukke Luksusindbindinger
i helt Kalveskind. Af nedenstaaende
har vi endnu faa Ekspl. tilbage:

DEN NYE JUNGLEBOG
SKABNINGENS
MANGFOLDIGHED

TIL ORLOGS
BANJOEN SYNGER
JUNGLEBOGEN
MANGE SLAGS FOLK
FIRE FORTÆLLINGER

ÆVENTYR
LILLE WILLIE WINKIE
ÆGYPTENS TRYLLELAND
LYSET DER SLUKTES

Disse realiseres for halv Pris:

J750

V

Kendere \øber kun i

„GAMLE HJEM

NY ØSTERGADE 7

Fineste franske Broncer som Kandelabre,
Lysekroner og Uhre

FINESTE FRANSKE MØBLER • EMPIRE, LOUIS XV OG LOUIS XVI

H. ING. PETERSEN

Telefon Taga 3859 v. Privat Godth. 3820 v.
TAGENSVEJ 41

Alt Billedskærerarbejde tegnes
og udføres smukt

L^S EI^RON ER

Sølu- og CinarbEjdßr

efter Tegninger af:
Mogens Ballin, Siegfr.Wagner,

Gudmund rf% Ludvig Find,

Hentze, Johan Rohde

lli osv.

BORELLA HANSEN & CO.

TIf. 598 HILLERØD Tlf. 598

Kopiering a† antike Møbler
Speciale: Renæssance og Barok

BRATLAND & LARSEN

Gothersgade 89 — Byen 2797 y.

Bestillinger

efter
Tegninger

i alle Metaller
udføres

L A B O R D E

O O

D I O N I M O N T

Forfatteren Chr. Rimestad, der har Æren af at have arrangeret den meget
seværdige Udstilling af de to moderne jranske Tegnere Laborde og Dignimonts Værker i
Ferlows nye Kunstsalon i Bredgade, fortæller her om de to Kunstneres Betydning.

DET er oplysende at sammenligne
disse to franske Tegnere med det
moderne Tysklands berømteste
Tegner George Grosz. Der er ikke Tvivl
om, at i hvert Fald Laborde er paavirket
af ham, det Viser sig endnu langt mere
i den Samling Akvareller, han har malet
til Mac-Orlans L’lnflation Sentimentale, der
udkom for nogle Aar siden, end i de
Akvareller og Raderinger, der har været
udstillet nu i Kjøbenhavn. Han har fra Grosz
tilegnet sig visse kunstneriske
Fremgangsmaader, naar det gælder at samle en hel
Mængde Personer paa et enkelt Sted, eller
at afsløre det, der skjuler sig bag
Klæderne. Men dette forhindrer ikke, at
Forskellene mellem de to Kunstnere er
overordentlige, ja, rent ud overvældende.

De er begge fuldgyldige Repræsentanter
for deres Race. Grosz, hvis Geni vi ikke et
Øjeblik tænker paa at underkende, er et
voldsomt, grovkornet Temperament,
Robustheden og Ubarmhjertigheden selv. Han
har stillet sin grumme og energiske Kunst
i den direkte Aktions Tjeneste, han er
Kommunist og flænser med en hoverende
Vellyst i-sine Ofres Krop og Sjæl. Ingen
Tegner i Samtiden er skaanselsløs som han

— men netop i Kraft af sin ubændige
Trang til at revse en bestemt
Samfundsklasse skyder han ofte rent kunstnerisk

C has. Lab o de: Farveradering

langt over Maalet. Det bliver i
Virkeligheden selve den menneskelige Natur, han
udleverer til Haanéti, Grinet, Væmmelsen,

Foragten. Han er saa opsat paa at vise
denne Naturs aandelige og legemlige
Afskyeligheder, at Skønheden bliver et for
hans Kunst fuldkommen fremmed Begreb.
Maaske kan et ganske særligt udviklet
artistisk Instinkt nyde den Maade, hvorpaa
disse Hæslighedernes Linjer er trukket op,
Stregens Sikkerhed, Forkortningernes
Dristighed, hele Teknikens Overlegenhed, men
for det store læge Publikum vil denne
Kunst ikke desto mindre give et
Generalindtryk-af forstemmende Hæslighed.

Men se Laborde: han behandler jo for en
væsentlig Del de samme Emner, han har
udviklet en ligesaa lynsikker teknisk
Dygtighed, han idealiserer ingenlunde sine
kvindelige Modeller — men han skaber paa
et minutiøst Iagttagelsesgrundlag en
Kunst, der fylder En med et udsøgt
Velbehag. Han ejer den bedste franske Kunsts
uforlignelige Ynde. Han er en sand
Charmør, ved »sand« forstaar vi i denne
Forbindelse, at han ikke opnaar denne sin
Charme ved at gaa imod Virkeligheden,
men ved at uddrage en Ekstrakt af dens
diffuse Skønheder.

Det er den eneste Kunst, man i Længden
kan holde ud: den, der arbejder paa Vir-

III

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1927/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free