- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Første aargang. 1890 /
437

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - George Higinbotham: Videnskab og religion

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

437

og frygtløs kritik kan og maa enten ændre eller stryge, er alle hans
andre ytringer i fuldkommen harmoni med dette hans svar og oplyser
og forklarer det. Jeg tror, at ingen oplyst mand, som fordomsfrit
læser beretningerne om Jesu taler, kan tvile om, at det var denne enkle
og ophøiede ide, realiseret i hans liv paa en maade, som aldrig nogen
ide tidligere eller senere er blit realiseret, der var hans livs
grundprincip og ga hans lære liv og aand. Det var denne ide, der ga hans
ord den store og varige autoritet, som har bevirket en
kjærligheds-fuld ærbødighed for hans person hos millioner af mensker, der aldrig
har antat hans lære udelukkende af den grund, at de aldrig er blit sat
istand til at forstaa den. Dette var det „glade budskab", som han
vilde udbrede fra den semitiske race til menskeslægtens øvrige racer.
Overleveringen af denne sandhed, belærelsen om den og anvendelsen af
den paa alle skiftende forhold under civilisationens udvikling var den vise
hensigt med det opdrag, han ga sin kirke.

Hvis de slutninger, hvortil mine undersøgelser angaaende dette
punkt har ført mig, ikke er fuldstændig feilagtige, vil det være klart,
at der ikke er nogen modsigelse eller strid mellem Kristi religion og
den moderne videnskab. Begge resulterer i det samme begreb. „Gud
er en aand" er det enkle centrale dogme i Kristi religion; men det er
ogsaa den høieste generalisation, henimod hvilken de siste og mest
storartede opdagelser af den moderne videnskab synes at lede den
menskelige tanke.

„Naar vi har trængt igjennem til Jesu virkelige lære," bemerker
en moderne forfatter Greg, „og fuldstændig bragt frem for lyset Jesu
religion, der var forud for alle trosbekjendelser, systemer og formler,
og som vi er forvissede om vil overleve dem alle, vil vi finde, at saa
langt fra at denne den sande og virkelige kristendom vil bli fornegtet
eller betragtet som et tilbagelagt standpunkt af tidens fremadskridende
intelligens, vil det hilses som det største og mest velsignelsesrige verk
af denne intelligens, at den blir gjenopdaget og i sin renhed tilbageført
til sin høie stilling som en fører gjennem livet, en sandhedens kilde,
en gjeustand for tro og en lov skreven i hjerterne."

„Den kristne religion har eksisteret i mere end atten hundrede
aar. Kristi religion er endnu ikke blit prøvet. Der er strid mellem
den kristne religion og Jesu Kristi religion, den religion, hvis objekt
Jesus er, og den religion, hvis subjekt han er." Den modsætning, som
disse Lessings ord saa skarpt udtrykker, stiller os ligeoverfor en
kjendsgjerning, der efter min mening er af den mest skjebnesvangre natur i
vor tidsalder, en kjendsgjerning, der er saa skikket til at volde os for-

28

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:13:03 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1890/0445.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free