- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Anden aargang. 1891 /
85

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H. C. Hansen: Buddha, verdens frelse - VI

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

85

efter det sanselige, saa kommer befrielsen ganske naturlig, idet man
udrydder begj er ligheden, tager bort grunden til elendigheden.

Idet du er bleven til, har du faaet egenkjærligheden (atiankara)
indplantet i dig (eller som buddhisten vil sige: du er bleven til derved,
at egenkj ærligheden har skabt dig); derved er du kommen i
modsætning til altet, til den sande væren; og følelsen af denne modsætning
er fortvilelse, idet sandheden gaar op for dig. Vil du befries for
fortvilelsen, maa du altsaa ophæve modsætningen, give dig selv tilbage
til altet, og det gjør du ved at tæmme dine lidenskaber, bøie dig for
verdensordningen og leve for andre, — da vil du opnaa befrielsen,
den transcendente glæde, som ikke maa betales med lidelse, det
hinsides, — da vil bevidstheden om Nirvana vaagne i dig.

Hvad er saa moralens bud? Det er væsentlig det samme som
i kristendommen og overalt ellers. De fem store bud er disse: du
skal sky mord, tyveri, hor, løgn og drukkenskab.

Om de fem bud heder det i Buddhagoshas parabler:

„Hvis et menneske ikke har lærere eller prester, bør han stadig
øve sig i at fremsige hvert af de følgende fem bud, begyndende med
Panatipata, med hænderne hævede i bedende stilling foran et helligt
billede af Para Taken i en hellig pagode.

1. Panatipata. — Denne lov brydes ved at dræbe saa meget
som en lus eller en kakelak.

2. Adiinadana. — Denne lov brydes ved at tage saa meget som
en eneste bomuldstraad, som ikke er givet af en anden.

3. Kamesumickachara. — Denne lov brydes ved blot at se paa
en andens hustru med et skjult begjær.

4. Musavada. — Denne lov brydes ved endog blot i spøg at
sige en usandhed, som er til skade for eh anden.

5. Suraineraya. — Denne lov brydes ved endog blot at lade
falde paa tungen en saadan draabe berusende drik, som kan hænge
paa spidsen af et Thaman-græsstraa, saafremt det vides at være
berusende drik."

Skal det første af disse bud overholdes i hele sin strenghed, saa
synes det at maatte medføre adskillige ubehageligheder. Men hvor
praktiske hensyn er tilstede, ved buddhisterne uden tvil at affinde sig
med dette bud, som de kristne, naar det gjælder krigsbudget og
staaende hære, ved at affinde sig med sit Panatipata.

Naar man erindrer, at religionsbøger først og fremst er beregnet
paa det store folk, saa kan det ikke forundre, at stilen — som hvor
der tales Surameraya — er særdeles hyperbolsk. Folket kan nok
være et elskværdigt dyr; men det har grove nerver, og naar det skal

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:13:35 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1891/0095.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free