- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Anden aargang. 1891 /
217

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Chr. Collin: Kampen for livet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

217

Ja, men hvis nu livet er et onde? Buddhas og Schopenhauers
konsekvente tilhængere ligger under i kampen for livet. Det er intet
.bevis for, at deres lære er falsk, vil man sige. Thi de fornegter
jo kampen for døden. Ganske vist, Men de maa opgive haabet
om at drage hele menneskeheden med sig i frivillig uddøen. De
maa give afkald paa drømmen om et ,.fælles skibbrud", et
„kosmisk selvmord", en verdensødelæggelse. De strider forgjæves mod
naturens lov, som er kampen for livet. De, som gjør oprør mod
livet og forkynder en ny lov, kampen for døden, kan ikke ophæve
naturen; men naturen kan ophæve dem. Til syvende og sidst
løber det filosofiske og religiøse spørgsmaal ud i et
magtspørgs-maal. Tilhængerne af livet seirer ved den stærkeres ret; de har
naturen paa sin side.

Pessimisterne anser naturen for et uforbederligt misgreb; de
vil afskaffe tilværelsen, tilintetgjøre hele verden. Naturen svarer i
taushed med at tilintetgjøre dem.

De har intet at beklage sig over. Begge parter synes jo at
opnaa, hvad de ønskede; begge parter vil tilskrive sig seieren. De
burde altsaa være enige og vel forligte, — hvis der ikke var den
hake, at pessimisterne vil døde ikke blot sin egen æt, men os
andre og hele verden. Men vil de seire i kampen med en afvigende
verdensanskuelse, maa de underkaste sig loven om kampen for
livet, ialfald foreløbig. Vil de udbrede og forplante sin lære, maa
de forplante sin æt. De maa gaa paa akkord med livet, alliere
sig med sin modstander. Saa har buddhismen gjort i Kina.

Hertil kommer følgende: Pessimisterne kan ikke seire, selv om
de opgiver kravet paa et fælles skibbrud. Ikke engang sig selv
kan de tilintetgjøre. Naturen føier dem ikke engang i dette. Den
lægger dem straks i støbeskeen; den udnytter dem til at tage nye
livsformer. Og ikke engang deres lære udryddes. Den gjemmes
som bytte og seierstegn af forkjæmperne for livet. Den tjener til
at krydre og salte livslysten, hvergang den slappes. Oprøret mod
livsdriften dukker stadig frem paany for at vække driften af dvale
og ægge den til kamp. Jeg gjorde naturen uret i det foregaaende.
Den er ikke saa brutal, at den ganske ophæver sin modstander.
Den leger med ham som med et altfor let bytte, tager ham endog
i sin tjeneste.

* *

Vi begynder at længes efter en ny filosofisk videnskab, en ny
vei og methode til at løse livets grundspørgsmaal. De, som ikke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:13:35 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1891/0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free