- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fjerde aargang. 1893 /
163

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gerhard Schjelderup: Dramaets gjenfødelse ved Rich. Wagner - Den wagnerske kunsts blomstringsperiode. V

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

11*
usandt og derfor ufrugtbart det hele operavæsen var 1). Ligesom
•de ædleste opera- og instrumental-koinponister, ligesom de mest
fremragende digtere af alle nationer, længtede Wagner mod et stort
hel-kunstverk, der i sig kunde forene alle kunsters samlede kraft
«og derfor betage menneskene helt, uden nogen indskrænkning til
fredsstille deres kunstneriske trang.
I det antike drama fandt han allerede et forbillede, som han
kunde udvide og berige med alt det storslagne, som den menneske
lige kunst siden den tid havde ydet. Særlig den af Beethoven,
Berlioz og Liszt til største fuldkommenhed udviklede instrumental
musik, afgav et nyt, af oldtidens kunstnere ukjendt udtrykselement,
hvis magt i psykologisk retning langt overgaar alt, hvad de største
digtere og filosofer har formaaet at yde 2;.
Samarbejde, frit, naturligt samarbeide mellem alle kunster mod
«et maal, dramaet, vil alene kunne skabe det store helkunstverk.
Til de tre oprindelige søsterkunster (digtekunst, mimik og musik)
slutter sig i ædel begeistring de bildende kunster med sine rige
;gjennem tiderne storartet udviklede evner. Ogsaa videnskaben træ
der gjennem seene-teknikens talrige opfindelser etc. støttende til.
•Om de tre oprindelige søsterkunsters samvirken skriver Wagner
(„Das Kunstwerk der Zukunft" 111, 157 gsm. Schrf.) følgende:
„Saaledes vil de forenede søsterkunster, ofte i fællesskab, un
dertiden to sammen, undertiden en enkelt kunst alene, eftersom
den dramstiske handling fordrer det, virke mod det fælles maal, i
forfriskende afveksling. Undertiden lytter den plastiske mimik stille
til tankens lidenskabsløse ytringer, undertiden finder den til ener
gisk vilje udviklede tanke i geberder sit umiddelbare, naturlige ud
tryk. Til sine tider vil tonekunsten alene bedst kunne udtrykke
følelsernes strøm, den fulde betagenheds gysen, medens undertiden
alle tre kunsters inderlige omslyngning er nødvendig for at hæve
•dramaets indre vilje til umiddelbar, forløsende handling. Thi kun
et eneste maal maa de tre forenede kunstarter have, forat blive
fuldt fri i sin virken, nemlig dramaet. Er de sig dette bevidst,
.anvender de al sin viljekraft mod dette ene maal, vil de ogsaa
føle styrke nok til fra egen stamme at bortskjære de egoistiske skud,
som deres eget eiendommelige væsen maatte frembringe, forat træet
3) Hvori denne operaens absolute raaddenhed ligger, har jeg i min første
opsats i „Samtiden 1’ i korte træk skildret.
-) Siril. Schopenhauers „Die Welt als Wille und Vorstel’ung" (I, § 52),
Wagners opsæt „Beathoven".
163

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:14:40 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1893/0173.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free