- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fjerde aargang. 1893 /
165

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gerhard Schjelderup: Dramaets gjenfødelse ved Rich. Wagner - Den wagnerske kunsts blomstringsperiode. V

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

gyldig. Disse sagaer, disse myther er i-alfald udtryk for en uendelig
vaarfriskhed i de folks sjæleliv, iblandt hvilke de opstod.
Dette tiltalte Wagner, og han blev mythen tro indtil sin
dødsdag 1).
Under de mest fortvilede ydre forhold (en skam for den tyske
nation og menneskeheden i det hele taget 2), udfoldede Wagner sit
herlige geni i de mest storslagne verker, som verden hidtil har
seet. Havde ikke Liszt støttet Wagner med raad og daad, var
denne sandsynligvis gaaet tilgrunde i sin fredløse forladthed.
Saa skede heldigvis ikke, til uendelig gavn for menneskeheden!
Senere reddede den ædle kong Ludvig af Bayern Wagner, da
han stod paa fortvilelsens rand. Denne ene daad vil i fremtidens
historie (selvfølgelig vidt forskjellig fra den bornerte filisterviden
skab, der i regelen fører dette navn) gjælde meget mere, end hvad
mangfoldige saakaldte krigshelte og erobrere tilsammen har udrettet.
I dette opsæt vil ieg dog ikke levere nogen biografi over Wagner,
vil derfor vende tilbage til hans verker.
Med glødende begeistring tog Wagner i Schweitz fat paa sin
„Niebelungenring", fuldstændig uden haab om nogensinde at se
dette verk opført. Dertil -var det nemlig i enhver henseende for
meget i strid med operaen, det moderne theaters kjælebarn. Saa
vel digtning som musik var noget ganske nyt, og en opførelse vilde
desuden være forbunden med saa uhyre meget arbeide, saa umaa
delige vanskeligheder, at den under de bestaaende forholde var
umulig. Den blodfattige, fredløse kunstner, der allerede besad en
mængde hadske fiender og kun faa venner, gik dog med uhørt mod
frem mod det ophøiede maal, der var bleven hans livs eneste
længsel.
Vistnok tvang forholdene Wagner til i flere aar at lade
.„Niebelungenring" blive liggende halvfærdig, men ved kong Lud
vigs hjælp fuldendte han efter 20 aars arbeide sit kjæmpeverk, det
største, menneskeheden hidtil har frembragt. Som digtning be
tragtet har „Niebelungenring", hvad originalitet og malerisk liv-
L) „Meistersinger" danner tilsyneladende en undtagelse. Dog er i virke
ligheden Wagners Hans Sachs mythisk, har yderst lidet med „historien" at
bestille. •
-) I vor i mange retninger lidet udviklede civilisation værdsættes en
eneste kavallerihest meget høiere end verdens største mænd. Vedkommende
hest fores og strigles etc. paa statens bekostning, medens de største genier un
der sin udviklingsperiode , kun ved en række af undere kan reddes fra at sulte
ihjel!
165

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:14:40 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1893/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free