- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fjerde aargang. 1893 /
250

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Julius Lessing: Spitzer-samlingen i Paris

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

særdeles mænd, som forstod at lave et helt relikviar af et
halvt, ja leilighedsvis vel ogsaa af et kvart. Man ved, at Spitzer
engang opkjøbte en stor vaabensamling, som var gaaet tilgrunde i en
brand, at han lod de gamle jernstykker banke ud, guld- og sølvpry
delserne indfælde og udstillede det’ hele som übeskadigede antikviteter.
Spitzer forsmaaede heller ikke i de senere aar, da han allerede var
en fornem herre, at opstille denslags reparerede gjenstande i sin sam
ling, for derved paa en maade at legitimere dem og derefter at over
lade dem til beskedne, mindre begyndere, naar han havde opsnuset et
andet stykke, der var istand til at udfylde dette hul. Den slags filu
rerier plettede vistnok samlingen i fornemme samleres øine, men det
fik dog ikke nogen indflydelse paa værdsættelsen af det hele.
Man undrer sig over, at en kunsthandler, der har saa udmærkede
kunder indlader sig paa at grundlægge en egen samling og dermed
sætter millioner fast. Men det er dog .kun toppen af et i vore dage
indførst system i kunsthandelen. Den kunsthandler, der hæver sig
noget over gjennemsnittet, -har sin aåbne butik bare for den store hob
af nysgjerrige; ved siden har han et særegent rum med bortgjemte
sager, som det smigrer de foretrukne kunder at faa lov til at betræde,
og tilslut har han dernæst ogsaa sin privatsamling eller sin frues,
„som han ikke sælger af". Han ved at nævne forbausende summer,
som allerede er ham budte for hvert enkelt stykke ; „men han sælger
ikke". Jo længere han kan holde ud, desto værdifuldere blir denne
stamme i hans forretning, hans privatsamling. Selv ganske übetyde
lige samlinger, som for nylig en i Augsburg, der med megen opstyr
solgtes i Berlin, driver det til en illustreret katalog med et slags fag
videnskabeligt anstrøg. Naar en saadan katalog udkommer, kan man
gaa ud fra, at den er beregnet paa salg.
Ved denne slags samlinger dreier det sig simpelthen om en spe
kulation, om en oplagring af formuesgjenstande, som gjensidig skal
give hverandre værdi ved at stilles sammen, og som man helst sælger
en bloc, for at kjøberen ikke skal lægge merke til, hvor meget han
egentlig betaler for hvert enkelt stykke. Ingen har som Spitzer for
staaet at haandtere dette apparat, og hans samling er derfor i sin
tilblivelse og opløsning et slags kulturhistorisk dokument. Da Spitzer
havde sin samling moden til salg, begyndte han at publicere den i
seks bind, der med hensyn til gedigen udførelse stiller alt, hvad hid
til nogen offentlig kunstanstalt har vovet paa en saadan samling, i
skyggen. Alle reproduktionsmidler, fremfor alt det fineste farvetryk,
blev her bragt i anvendelse. Det lykkedes Spitzer at vinde museer
nes ypperste fagmænd til at forfatte indledningerne til de forskjellige
250

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:14:40 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1893/0260.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free