- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femte aargang. 1894 /
108

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Pastor Friedrich Naumann: Kristelig socialisme - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

108

II.

Jesus Christus dør ikke. Hans billede kan af altfor kloge tider
’blive overdynket med skjøn, hvid kalk, forat det skal se ud som andre
vægflader, men allerede de kloge folks børn glæder sig, hvis kalken
begynder at falde af af sig selv, og deres børnebørn vil tage vand og
resolut afviske den gamle kalk-visdom, for atter at faa se ham, som
han var og er. Det er en underlig tanke, at det tyske folk paa et
halvt aarhundrede skulde glemme, at det har elsket Jesus i et
aar-tusinde. „Heliand" hilsede tyskerne, da de vaagnede til historisk
bevidsthed, Luthers „lieber Herr Christus" stod hos dem, da de blev
myndige; i det uendelige har denne Christus været indbedt, indprædiket
K)g indsunget i gemytterne. Med hans navn paa sine læber døde lange
rækker af vore forfædre, og nu kommer et parti og tror, at de kan
blæse denne Jesus ud af sjælene med lidt naturlig skabelseshistorie og
en smule historisk kritik. Dersom overfladiskheden nogetsteds ligger
klart i dagen, saa maa det være her. En stor skikkelse fortrænges
kun ved en endnu mere ophøiet skikkelse. Men hvem vil man stille
i den tomme nische, fra hvilken man søger at bære Jesus bort? Skal
Marx og Darwin kanske erstatte ham ? Begge er hver paa sin maade
betydelige mænd, vi under dem et gyldent laurbær, som det Schiller
-og Goethe holder i sin haand; men mere end nogle aartiers klassikere
er Marx og Darwin ikke. Men Jesus overlever folkenes liv, han er
blit igjen, fordi han er uerstattelig.

Det hører til Jesu evige ungdoms hemmelighed, at han er en
frisk opdagelse for alle tider. Han viser sig for det aandelige øie
paa en saadan maade, at man synes, man ikke kjendte ham rigtig før.
’•Saaledes var Jesus ny, da Luther forkyndte ham, og saaledes vil han
ogsaa være ny, naar vort folk atter vender sig til ham. Vi vil atter
igjen med lykkelige hænder gribe ind evangeliernes visdomme, som
man fordyber sig i store ahners gjenfundne klenodier. Ord, der hidtil
af theologerne ansaaes for biting, vil træde ind i troeslivets midtpunkt.
Man vil ikke længer br}rde sig om at vide, hvad koncilierne og
kirkefædrene sagde, neppe engang om, hvad apostlerne lærte om ham, men
man vil med uro og iver længes efter at se ham med egne øine,
saavidt beretningerne - tillader det. Jesu liv vil blive troens egentlige
gjenstand. Vi vil leve os ind i dette hans liv, som om vi var hans
samtidige.

Hvorledes var vel en mands tankegang, der kunde skabe lignelsen
om den rige mand og Lazarus? Hvem opfandt ordet „Mammon" for
•os ? Man véd, hvad Jesus tænkte om rigdommen og de rige. Man

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:15:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1894/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free