- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femte aargang. 1894 /
161

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Guillaume Ferrero: To Moraler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

161

logisk kjendsgjerning, at man gjør mange ting for andre, som man
ikke vilde gjøre for sig selv. Hvormange mennesker er der ikke
f. ex., som hellere vilde dø end hede om almisse, dersom skjæbnen
rammede dem med fattigdom. Men dersom omstændighederne byder
dem at tigge til et eller andet offer for en stor ulykke, eller til
sognets fattigfolk, saa vil de samme mennesker uden vanskelighed
kunne bede om almisse til disse fattige eller forulykkede, som de
ofte ikke engang kjender af udseende. Skammen føles i dette
tilfælde ikke, fordi vi ikke er direkte implicerede i sagen, fordi vi
handler i fjerntstaaende personers navn og til deres fordel. Paa
samme maade er det i politiken; en slet handling synes ikke at
være saa beskjæmmende, naar man tror, at man gjør den for andre;
vor egen ansvarsfølelse er ikke direkte med i spillet, og vi rødmer
ikke, som vi vilde rødme, dersom man vilde tro os istand til at
begaa lignende nedrigheder for os selv. Men vi begaar dem for
andre: er der ikke endogsaa heltemod i en saadan opførsel?

Tanken om at handle i andres interesse kan endog lidt efter
lidt i bevidsthederne frembringe bevidstheden om at burde udføre
den uhæderlige handling. Næst de overdrevne former af egoisme
er der intet mere farligt for menneskeheden end visse former af
altruisme. Naar et menneske er overbevist om at have en mission
at udføre, en eller anden stor lykke at skjænke verden, — hvad
enten nu denne tro er berettiget eller er en vanvittig
forfængeligheds-hallucination — saa vil han ikke længere vige tilbage for nogen
handling, hvor mild hans karakter end er. Den glødende forestilling
om hans mission vil gjøre ham ufølsom for enhver rædsel. Hvad
er et menneskes, hvad er flere menneskers liv, hvad er et falskneri
eller endogsaa et tyveri i sammenligning med de umaadelige
fordele, som et folk, en race, hele menneskeheden kan nyde godt af
ved hans handling? Denne besynderlige kjendsgjerning havde
allerede slaaet Buckle, der bemerker, at de bedste romerske keisere
var grusomst mod de kristne, fordi de følte det som sin pligt at
forsvare det romerske rige mod den ukjendte fare, kristendommen
bar i sit skjød; medens de daarlige keisere, som hverken brød sig
om riget eller om kristendommen, oftere lod den nye tros
tilhængere være i fred. Saaledes var det ogsaa med denne franske
minister, hvis underlige optræden ligeoverfor Panamaselskabet vi ovenfor
har omtalt: da man gjorde ham bebreidelser i Deputeretkammeret,
svarede han: Dersom jeg ikke havde gjort dette, vilde I nu
allesammen have været i landflygtighed. Til en vis grad ser man det
samme ogsaa hos nogle af anarkisterne, som i sit forfængeligheds-

Il

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:15:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1894/0169.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free