- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femte aargang. 1894 /
201

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Albert Laundy: Hubert Herkomer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

201.

sin tids eiendommeligste maler, som med rolig og sårt
skjønheds-sans fremstillede emner fra det moderne liv, idet han hævede
hverdagslivet omkring sig til udtryk fra det høieste kunstneriske ideal.
Hos Walker kom det aandige motiv først. Selv blandt hans smaa
studier er der kun faa, som ikke giver udtryk for en stemning eller
en individuel tanke. Walker havde begyndt sit praktiske
kunstnerliv som illustrator, endnu før han havde forladt Royal Academy
Schools. I begyndelsen havde han været en efterligner af Sir
John Gilbert, der i den foregaaende generation ubestridt havde
gjældt for tidens første illustrator; snart havde han dog opgivet
al efterligning og alle konventionelle regler og var efterhaanden
som tegner og illustrator bleven begrunder af en skole i England,
der endnu den dag idag ikke er kommen til sin fulde udvikling.

Herkomer var dengang meget receptiv og blev en begeistret
elev af Walker, ikke blot i teknik og udtryksmaade, men endnu
mere i sine formaal og sin retning. Allerede som ung discipel i
South Kensington begyndte han at tegne paa klods for træskjærere
og for nu længst glemte tidsskrifter; og han synes at have havt
en hel del noksaa indbringende arbeide.

I de næste tre aar forbedredes hans kaar gjennem hans
arbeide saa meget, at han kunde tage sine forældre bort fra
Southampton og give dem et hjem i et lidet hus i landsbyen Bushey i
Hertfordshire, tre mil fra London. I denne venlige egn fandt hans
forældre et nyt hvilested, og sønnen kom og besøgte dem, saa ofte
han kunde rive sig løs fra sit anstrengende arbeide i London.
Under alt dette stræv for sit eget og forældrenes underhold stod
han endnu væsentlig under Walkers indflydelse, gjorde indgaaende
studier af akvarelmaleriet og malte høsten 1869 sit første
akvarelbillede, som blev udstillet den følgende vaar og gjorde lykke.
Samtidig var Oraphic oprettet, og den første tegning af Herkomer, der
blev antaget af redaktøren, sikrede ham en plads blandt bladets
medarbeidere. Hans anden tegning for bladet var Chelsea
Pensioners in Church, grundlaget for hans nu saa berømte Last Muster.
Han malte flittig i vandfarver, og 1871 blev han valgt til medlem
af Institute o† Painters in Water Colours, til hvis aars udstillinger
han senere stadig har sendt billeder. Fra nu af var Herk orners
berømmelse som tegner sikret, og han kunde naarsomhelst faa
behageligt og lønnende arbeide; men disse arbeider var for ham kun
midler mod maalet; han besluttede ogsaa at male i olje.

Efterat have sparet sammen endel penge, reiste han med vel
begrundet tillid til fremtiden sammen med sin fader i ferierne til

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:15:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1894/0209.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free