- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femte aargang. 1894 /
324

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ernst Estlander: Lombrosos lære om forbrydelsen og den positivistiske skole inden strafferetten. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

324

sanskrit lieder „seire" det samme som „æde"; i Tahitisproget er
„helt" og „tyv" synonymer. At „beseires" heder der „at blive opædt".

Ligesom skik og brug saaledes helliger mord og
eiendomsfor-brydelser, saaledes tinder vi ogsaa i alle fortidens mythologier, at
forbrydere ophøies til heroer og halvguder, samt at religionen, uden
hensyn til det sedelige krav, beskytter, hvad skik og brug tillader.

Lombroso gir her en oversigt over den forandring, opfatningen
at’ de forskjellige forbrydelser har gjennemgaaet.

Grækernes og romernes sans for anstændighed lignede mere
sydhavsboernes blufærdighedsfølelse end det nulevende
kulturmenneskes. Aristofanes’ komedier vilde ganske vist ikke passere censuren
uden mange strygninger. Egteskabets oprindelse er prostitutionen.
Hos flere af fortidens folk. kaldæer, armeniere, ja endog grækere,
var denne en af religionen sanktioneret institution. I denne
forbindelse kan nævnes de romerske lupercalia, om hvilke vore dages
karneval er et minde.

Polygamien hos mange folk viser, hvor relativt
sedeligheds-begrebet endnu den dag idag er. At kvinderov og kjøb er de
primitive former for egteskabets indgaaelse er almindelig bekjendt.
En omstændighed, som fortjener at paapeges, er, at forbrydelse mod
egteskabet lios vilde folk gjælder som en formuesforbrydelse.

For vilde betyder et menneskeliv intet. Drab er derfor ligesaa
naturlige som lovlige. Mangel paa næring har gjort barnemord til
en meget vanlig foreteelse hos naturfolkene som hos dyrene,
Forvandlet til en religiøs sedvane træfies dette forhold hos de gamle
skandinaver i den skik at berøve svæklinger og oldinger livet eller
at styrte sig selv udfor stup.

De psykologiske aarsager til mord er vel værd at lægge merke
til. Vi finder, at hos mennesker paa det laveste udviklingstrin,
giver det mindste motiv, et lune, en tilfældighed (ligesom hos børn
og abnorme personer) anledning til uforholdsmæssige voldshandlinger,
mord og selvmord. Religiøse skikke, offer og begravelsesritual er
andre anledninger til forødeise af menneskeliv. Kannibalisme er
endnu almindelig blandt vilde folkeslag. At den forekom hos
Europas urindvaanere er ganske vist omtvistet, men antages af flere
fremragende forskere. Enkelte tilfælde véd historien at omtale,
endog fra senere tider t. eks. fra trediveaarskrigen. Den sidste
symbolske reminiscens om antropofagiens plads ved gudstjenesten er
hostien.

Lige lidet som mord og kvinderov har eiendomsforbrydelserne
oprindelig været opfattede som utilladelige handlinger. Endnu er

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:15:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1894/0332.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free