- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femte aargang. 1894 /
363

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dr. med. Albert Moll: Et bidrag til fanatismens psykologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

363

mener, at der udaf det ved deres ødelæggelser frembragte kaos vi?
fremstaa en ideal verden.

Saameget mere paafaldende maa det være, at folk, som siger,
de-vil skabe noget, hertil vil anvende midler, der vidner om en saadan
afstumpethed i sjælen, at sproget mangler et betegnende ord derfor.

Men hvor gaadefuld end disse menneskers tilstand er, som lader
sig henrive til enhver handling af fanatisme, saa kan dog forekomsten
af slige handlinger kun forbause dem, der aldrig liar forelagt sig det
spørgsmaal, hvad overhovedet menneskets fanatisme kan føre til, og
som aldrig har gjort sig rede for, hvor snever den tankekreds,,
der-bestemmer fanatikerens handlinger, er.

Hvad der efter min mening er mest karakteristisk for fanatikeren,
er den omstændighed, at kun faa forestillinger udøver indflydelse paa
hans handlinger. Naar et normalt menneske udfører en handling, saa.
vil talrige forestillinger indvirke paa hans virksomhed; han vil overveie,
hvilke fordele den handling, han agter at foretage sig, byder i cle
forskjelligste retninger; han vil ogsaa betænke de uheldige følger, den
kan have, og først da vil han træffe sin afgjørelse. Men allerede lios.
det normale menneske forandrer dette sig under visse omstændigheder,,
naar det nemlig beherskes af sine lidenskaber, der ikke sjelden
udelukker den overveiede handling. Der gives lidenskaber, som fordriver
enhver refleksion; dette er især tilfælde med vreden, som vi alle
kjender som en slet raadgiver for menneskene. I øieblikkelig vrede er
mennesket istand til at foretage handlinger, hvis uhensigtsmæssighed
han indser allerede nogle sekunder bagefter. Mennesker,, som ellers
er fredelige, kan under et saadant vredesanfald lade sig henrive til
forbrydelser, ja endogsaa mord. Men nu gives der ogsaa lidenskaber,
som ingenlunde bestandig umuliggjør overlæg, men som kun paavirker
sindet i en bestemt retning; herhen hører skinsyge og had. Hvor ofte
sker det ikke, at der med en næsten raffineret sluhed udspekuleres
midler til at tilfredsstille disse lidenskaber.

Vi ser altsaa, at det ved en handling, der foretages under tryk
af saadanne lidenskaber, aldeles ikke behøver at mangle paa overlæg;
men vel er handlingerne karakteristiske derved, at die ikke,, som ellers,,
resulterer af en veining af de forskjellige motiver,, men at det ene
motiv, tilfredsstillelsen af lidenskaben, trænger sig mægtig frem. og paa
en vis maade danner den eneste rettesnor for handlingen.

Ganske paa samme maade kan vi forklare os fanatikerens
handlinger. Det vilde være uretfærdigt at paastaa, at kun én bestemt
politisk retning var istand til at frembringe fanatisme. Som man
allerede ser af ordet, fanatisme, der stammer fra det latinske fanum, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:15:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1894/0371.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free