Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - A. Hagensen: Den sentimentale periode
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
•446
særligt oplivende, da den fremkalder livlige og nogenlunde
regelmæssige svingninger i sindet, men den „absolute" musik, der virker ved
tonerne. En saadan, i højeste grad usammensat, stærk paavirkning,
hvortil man hengiver sig uden refleksion, vil oftest være ledsaget af
en understrøm af vémod.
Hvad der her er søgt paavist for enkelte følelsers vedkommende,
vil man ogsaa finde gælder for hele den aandelige last, en kulturepoke
fører med sig. De nye idéer dukke frem i den gamle periodes tørre
goldhed og føles da som pessimisme, som sentimentalitet og affektation.
Eørst naar de begynde at klares, trædende i den almindelige bevidsthed
frem som bærere af en ny livskraftig og sund kulturperiode; medens
de endnu laa som fostre i deres ældede forgængere, ansaas de ikke
for levende, til trods for den særegne indflydelse, de allerede da
udøvede. Poul Møller siger i sin afhandling om affektation: „At folk
kunne bilde sig selv ind, at de have følelse, hidrører fra, at de
benytte følelsens sprog og udtryk og derved frembringe spor af den
sande følelse hos sig.1)" Saaledes synes det; men det gaar ikke an
uden videre at trække paa skulderen ad affektation og sentimentalitet
i literaturen og sige: — det er blot — affektation. At den har været
noget andet og mere, ses allerede af den omstændighed, at man var
tilbøjelig til at anvende den mørke følelses spi’og og udtryk. Denne
tilbøjelighed er det, jeg har søgt at forklare i det foregaaende.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>