- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Ottende aargang. 1897 /
155

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - M. Prozor: Gunnar Heiberg i Paris

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

155

Gunnar Heiberg i Paris.

Marsheftet af Mercure de France, det unge Frankriges mest anseede
tidsskrift, cle unges Revue cles deux Mondes, som man har kaldt det, indeholder
en-oversættelse af „Balkonen", der er indledet meel en kort studie over
Gunnar-Heiberg, som vi tror ogsaa vil læses med interesse hos os. — Saavel
oversættelsen som studien hidrører fra Grev Pr o z or, der ogsaa tidligerere har krav
paa nordmænds taknemmelighed paa grund af sin sympati for norsk aandsliv
og den kyndighed og smagfuldhed, hvormed han har gjort sine landsmænd
bekjendt med flere af vore cligterverker.

Den litterære bevægelse i Norge, hvis hovedrepræsentanter er
Henrik Ibsen og Bjørnstjerne Bjørnson, har faaet sin karakter af
politiske og sociale forholde. I 1814 blev Norge, som tidligere havde
været en dansk provins, frigjort og organiseret som et absolut
demokrati. Heraf det udbrud af frihed og national stolthed, hvis
kunstneriske udtryk blev clen store lyriker, Wergelands overvældende rigdom.
Dette udbrud slappedes ikke, saaledes som clet almindelig sker, naar
maalet engang er naaet; det blev nemlig kun naaet halvt. Retslig
var Norge og Sverige, forenede under en og samme konge, stillet paa
lige fod. Men i virkeligheden var det aristokratiske Sverige rigere,
tættere befolket, mægtigere, og Stockholm, Nordens Venedig, hvor
kongen residerede, var unionens virkelige hovedstad, mens
Kristiania kun var en stor landsby. Heri laa kilden til en skarp veddekamp,.
en stimulans, som var saameget desto sterkere, fordi den svenske
karakter, som var dannet af gamle traditioner, stod antipatisk mod
clen norske folkeaands primitive oprindelighed. Det vedblev at gjære^
i sindene; og clenne gjæringstilstand var det, som i kunsten
frembragte Bjørnsons næsten barnlige dristighed og Ibsens mørke og
indesluttede energi.

Imidlertid fandt den unge nations kraft kun udtryk i tanker, ord
og kunstverker. Den udfoldelse af cle nationale elementer, som man
drømte om, og som skulde sikre Norge en skjøn stilling udad og clen
virkelige lighed inclen unionen, den kom ikke, — er endnu ikke kommen..
Sagens natur og kanske nationalkarakteren synes at modsætte sig det.
Der er mellem cle to broderfolk en veddekamp som mellem Athen og
Sparta, — et Sparta rigtignok, som tænker og synger og skjænker

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:17:30 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1897/0161.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free