- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Ottende aargang. 1897 /
324

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ray Nyst: Belgiske kunstnere i vor tid (med illustrationer). I. Constantin Meunier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

324

af minearbeidere. — Han sad der paa en bænk i salonen, den
store miskjendte mand, lige gusten og bleg, lige bøiet i ryggen som
nu, paa tvers over den røde fløielsbænk med sine skjæve skuldre,
lidende og fattig saa han ud; jeg gik tæt forbi ham, soigneret og
fin, rigmandssønnen i kjole og hvidt slips; og jeg følte, hvorledes
jeg blev rød til haarroden ved at sammenligne mit toilette med
cl en materielle misere, hvori jeg fandt denne store kunstner, som
allerede var en gammel mand.

Meunier har havt mange huslige sorger, to at sine sønner har
han mistet. Da Louvain under flodens stigning blev oversvømmet i
den del af byen, hvor familjen boede, holdt den ældste af sønnerne
altfor længe stand i det svømmende hus; han vilde for enhver pris redde
faderens tegninger, hvilket ogsaa lykkedes ham; men han paadrog
sig en lungesygdom, som blev hans død. Den anden søn, som var

sømand, døde langt borte fra hjemmet af den gule feber.

* *

*



Constantin Meunier har et hjerte af guld og er saa oprigtig
og barnlig i sin beskedenhed, at andre har maattet fortælle ham,
at han er et geni; og endnu den dag i dag, da han er 66 aar,
forstaar han ikke, at andre kan finde hans arbeider saa
beundringsværdige; for ham er og blir det modellerede ler kun ler; for nogen
tid siden, da han vandrede langs havet mellem klitterne og saa
et lidet barn, udbrød han: „Se der er et mesterverk"! Og han
gjønede sine egne verker, som tarveligt legetøi, som man
fabrikerede i øieblikke, hvor man var svimmel af hovmod.

Hele hans kunstnerbane er viet det maleriske og plastiske
studium af arbeidet og arbeiderne i minerne og de store fabrikker..

Meunier adskiller sig fra de fleste billedhuggere derved, at han
hovedsagelig optraadte som maler lige til sit femtiende aar. Men naar
man ser paa hans lærreder, der virker ved store masser og altid
søger den karakteristiske linje, faar man dog clet bestemte indtryk,,
at det i disse billeder er billedhuggeren, som forbereder sig
gjennem maleren; det er, som et instinkt har holdt ham tilbage til
det grundigste studium af maleriet, for at han i detalj og
tilbunds-skulde lære at kjende alt, hvad han som billedhugger maatte
fremføre i en stor syntese.

Dersom man nu vil opsøge ham i hans atelier, vil man finde,,
at billederne næsten ganske er forsvundet; et stort atelier, som er
adskilt fra hans hus ved en blomsterhave; der arbeider han fra
morgen til kveld, han gaar lidet ud og er umaadelig flittig; han.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:17:30 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1897/0342.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free