- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Ottende aargang. 1897 /
328

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ray Nyst: Belgiske kunstnere i vor tid (med illustrationer). I. Constantin Meunier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

328

overfor den stadige opgivelse af sin frihed og sine ønsker, sine glæder
og sin hvile. Ubøielig som det hjulverk, han styrer, gribes arbeideren
dernæst af samfundets hjulverk, og den grusomme lov om tilbud
og efterspørgsel negter ham føden, dersom han gjør oprør eller
forsømmer sit arbeide eller svækkes af alderdom eller lægger hænderne
i skjødet i afmagt.

Det var som en modstand mod alle disse ulykker, at Constantin
Meunier skabte typen for en race af udholdenhedens og
taalmo-dighedens helte, og skabte dem saaledes, at de blev samfundets
grundpiller, som paa sine lidende skuldre heltemodig bar
samfundets velstand.

*



* *

Constantin Meunier var, som sagt, og er endnu den dag idag
tillige maler. Grubeindustrien og jernindustrien syntes ham i sin
grusomhed og paa grund af de uhyggelige redskaber at være
billedet paa de forfærdeligste menneskelige arbeider. Han malte „det
sorte lands" tragiske scener og horisonter i dystre og alvorlige
billeder, indtil han en dag følte sig sterk nok til at fremstille en
hel horisont bare gjennem en plastisk skikkelses attitude. Og naar
han nu bruger penselen, saa er det kun for at være sikker paa at
have seet nøiagtig; saaledes forbereder maler’en altid billedhuggeren,
det er maleren i ham, eier udarbeider nye statuer. Hans
mine-arbeider. hans minearbeiderhustruer, hans „indtrædelse i minen",
de stumper af verktøi, man ser her og der. — giver os et indblik i
hans produktions gang.

De mest bekjendte af Meuniers skulpturarbeider er en
skindmager „minehest", som er kjendt af hele Paris; „puddlerne";
„jordarbeide", en trøstesløs horisont, hvor to mænd er forspændt
en plov, som cle trækker afsted med møie, et gribende symbol paa
bøndernes moralske og fysiske misere; „s a am an den";
„indhøster en", som for øieblikket er i Stockholm, og hvis original
staar i Bryssels botaniske have; „Den forlorne søn" og „Fader
P arni en s", to arbeider, som aander en brændende, evangelisk
menneskekjærlighed. Den forlorne søn slæber sig paa knæ henimod
sin fader, eier løfter sit ansigt og ser paa ham; — en gribende
scene, mægtig i sin virkning uden en gestus, uden antydning til et
deklamerende orel. — Fader Da mi en s er et monument opreist
til ære for en ung missionær, der reiste ud for at bringe kristelig
pleie og religionens trøst til de spedalske. Han er fremstillet
staaende, meel korset i sin haand; under sin kappe beskytter han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:17:30 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1897/0346.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free