- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Ottende aargang. 1897 /
355

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Edv. Westermark: Benjamin Kidd og hans meninger om den sociale udvikling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

355

lier sig ved altruistiske tendenser. Jeg tænker mig, at ingen
samvittighedsfuld forsker i vore dage vil benegte, at religionerne har
spillet en vigtig rolle i den sociale udvikling, og at idetmindste den
kristne religion har bidraget til altruismens udvidelse; men at
betragte religionen som den eneste selvstændige faktor i
samfundsudviklingen, og at, saaledes som mr. Kidd paastaar, „den vesterlandske
civilisation i virkeligheden intet andet er end den kristne religions
naturhistorie," dette er overdrivelser, som ikke sømmer sig for en
forfatter med videnskabelige prætensioner.

Der findes unegtelig faa spørgsmaal af dybere betydning end
spørgsmaalet 0111 kristendommens indvirkning paa fremskridtet, og
hvert bidrag til dette spørgsmaals løsning fortjener al anerkjendelse.
Men jeg for min part kan dog ikke yde mr. Kidd nogen
anerkjendelse i denne sag. Hans to kapitler om den vesterlandske civilisation
indeholder kun værdiløs panegyrik över kristendommen uden ethvert
spor af alvorlig forskning. For at billedet skal staa meget lysere,
males baggrunden i de sorteste farver. „Hos de gamle grækere og romere
behandledes personer, som stod udenfor de forbindelser, som
dannedes af slegtskab og indflydelse, med den yderste haardhed og
brutalitet. Yi kan knapt forestille os den raa egoisme, som herskede
til og med indenfor disse forbindelser." Barnemord var
„universelle". Selv alderdommen agtedes i regelen ikke hos grækerne.
Kvinderne var mændenes slavinder, børnene forældrenes eiendom.
Mændene var høvdingens eller statens krigere. Individerne
indehavde sin eiendom, ja endog sit liv, „af en despotismes naade,"
som kun dæmpedes af religiøse former og skikke. „Nogen følelse
af pligt eller ansvar mod andre, udenfor kommunen staaende,
fandtes ikke. Moralen var af den mest indskrænkede og selviske art.
Den omfattede hos grækerne aldrig nogen forestilling om
menneskelighed." Saaledes saa det ud inden antiken ifølge denne
sam-fundsskildrer. Men ved kristendommens indtrædelse skifter alting
farve. Forfatteren kan ikke lægge baand paa sin ekstase. Paa
treogtyve efterhverandre følgende linjer finder vi følgende udtryk
sammenhobede: „sælsomt skuespil," „vældig foreteelse," „voldsomt
sydende liv," „denne overordentlige og lidet forstaaede periode af
verdens historie," „umaadelig social betydning" „kolossal," „fra
første begyndelse var dens virkninger ganske usedvanlig,"
„menneskene syntes omskabte," „den individuelle aands sedvanlige
bevæggrunde syntes at være sluknede," „uden sidestykke i verden." En
aldeles ny civilisation tager nu sin begyndelse „alt hvad græsk og
romersk aand havde opnaaet og skabt," siger mr. Kidd, „er begra-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:17:30 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1897/0373.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free