- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tolvte aargang. 1901 /
15

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dr. W. Brede Kristensen: Helvede

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Helvedet.

15

faar det sandeste udtryk. Netop alt det glimrende, det
haandgribelige i former og forhold ved helvedet, ogsaa straffenes
mangfoldighed og ydre art, alt som har gjort helvedet til et
saa udmerket emne for kunstneren, det trækker af paa den
religiøse værdi. Det er ikke udsprunget af noget særlig
religiøst behov; de hovedkilder hvorfra Dante og hans tid
hentede den indgaaende kundskab om clisse ting — den
antike mythologi og middelalderens skolastik — havde lidet
at bestille med det, som var levende religion i samtiden.

Dette om forholdet mellem helvedes- og
paradisforestillingen i Dantes digt faar imidlertid en videre anvendelse. Det vil
vise sig, at det pragtfulde helvede, som gjennem aarhundreder
har bevæget fantasien med rædselsbilleder af saa udmerket
malerisk virkning, men oftest herjet den med cle selvsamme
billeder, dette helvede ligger-, religiøst set, langt tilbage for
cle tilsvarende tiders forestillinger om paradiset. I paradiset
blev glæderne aldrig saa primitivt, saa sanselig opfattet som
straffene i helvedet. Og endnu mere: det kan, tror jeg, vises,
at dette agterudliggende pinested i virkeligheden hører hjemme
i en ganske bestemt forestillingskreds fra en graa oldtid;
det kan vises, at det er organisk led i religioner, som er
kristendommen fremmede og i udvikling fuldstændig
underlegne. Det brutale, sanselige ved helvedet finder først i disse
religioner sine rette omgivelser og, fremforalt, en helt enkel,
naturlig forklaring; det har ogsaa i dem sit tilsvarende
sanselige paradis. Fra en meget fjern oldtid af har dette helvede —
deri modsat paradiset — ikke fulgt med i den religiøse væxt.
Jeg vil prøve at vise dette for straffenes vedkommende.

Det kan se faafængt ud at søge efter oprindelse, naar vi
staar foran den myldrende mangfoldighed af pinsler, som
er sat i forbindelse med helvedet. Allerstørste delen af dem
skylder jo en helt fri fantasi sin tilblivelse; efterat retningen
engang var angit, blev her, ganske som ved de indiske
helveder, nye straffe uafladelig digtet til, alt eftersom man fandt
det maatte smage værst. Dog er der en gruppe af straffe,
som indtar en plads for sig, en central plads; omkring denne
gruppe var det alle de andre blev opdigtet gjennem tidernes
løb. Denne lielvedesstraffenes grundstok er pinslerne meel
ild. Gjentagende forekommer helvedets i lel i det Nye
Testamente, og den har dannet det vigtigste træk i
helvedes-billedet gjennem alle senere tider.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1901/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free