Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jens Thiis: Edvard Munch
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
30 Jens Thiis. Edvard Munch.
angstens grelle skjær faar selve det daglige liv et andet
udseende. Alt blir ironi, blir karikatur, blir blendverk som
i den febersyges syner. Menneskene i deres kamp om guld,
om skjøgens leie, om kjærlighedens hazardgevinst blir
grumme, blir latterlige, blir daaragtige, saasnart 1 i vsa n
g-sten viger fra deres lyst eller dødsangsten fra deres
samvittighed og evigheds a ngs ten fra deres tanke.
For Munchs kunstneriske udvikling er der en parallel,
som er saa meget og saa lidet oplysende, som paralleler
pleier at være: Strindbergs.
Kun at Strindberg med selvforglemmelsens energi altid
har styrtet sig ned i sine standpunkters dybde, begjærlig
efter at gjennemskue dem med sine aabne øine.
Munchs kunstnerliv er meget mere en seilende kredsen
øver den ene og samme dybde, som hans slørede øie aldrig
har kunnet gjennemtrænge, men hvis gru han altid har følt
isne gjennem sin sjæl. Og dybden er driftens svelg, som
ender i dødens endnu dybere svelg. Over dette svelg
hvælver sig evighedernes himmel, og omkring det grupperer sig
livet som løvrige skjønne skrænter eller som hæslige golde
styrtninger. Livsfølelsen er selve svimmelheden over dette
svelg, den søde salige svimmelhed og den lamme rædsels
svimmelhed.
Jens Thiis.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>