- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tolvte aargang. 1901 /
213

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jens Thiis: Böcklin og den tyske malerkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Böcklin og clen tyske malerkunst.

213

kentaurens broncefarvede hestekrop — disse fulde og rige
farver i dristig samklang er den Böcklinske kolorits største
triumf.

Men ogsaa linjevirkningens stolte reisning, hele
kompositionens festivitas gir billedet den høistemte tone, som Böcklin
har tilstræbt i denne sin apotheose over sanselivets ædleste
nydelser.

Selvfølgelig — netop fordi det er det billede, som er
Böcklins talent mest egent — har «Gefilde derSeligen»
vakt den største uvilje blandt mængden. Billedet var bestilt
for Berlins nationalgalleri, og da det blev hængt op i dette
det kjedsommeligste af alle jordens museer, var indignationen
-almindelig. Over nøgenheden, over emnets usedvanlighed,
over titlen, som ikke meddelte noget om personernes navn,
over clen fornærmende stærke kolorit, men mest over — at
svanehalsene ikke var bøiet, Mon eier ikke i et eller andet
galehus i Tyskland sidder en ulykkelig, som har mistet
forstandens brug af ærgrelse over de svanehalse?

Den næste gang Berlinergalleriet erhvervede et billede
af Böcklin — hans «Pieta» —, lod man det i aarevis
staa bortgjemt paa et pakloft — af frygt for publikums dom.

I det hele taget er det ikke gaaet Böcklin anderledes end
det gik M i 11 e t, og som clet er gaaet M anet og Rodin
og de andre, som har frembragt det 18de aarhundredes
bedste kunst, — publikums ligegyldighed, ringeagt eller
forbitrelse har været det element, hvori deres kunst trivedes.

Fjernt fra akademier og udstillinger, ligegyldig for
tids-strømninger og moderetninger har Böcklin gaaet sin egen
naturbestemte vei, stolt og ensom. Lige ubekymret som han
i unge dage har døiet haan og forbitrelse, lige uberørt synes
han at have oplevet en sen, men desto mere overstadig
hyletest fra den ansvarsløse og lunefulde hob.

Böcklin har i sin ungdom fristet fattigdom, ja nød. Han
har malet prospekter af Forum til kunsthandlere paa
Cor-soen for 5 lire pr. stykke og derved skaffet sin familie mad.
Og samtidig malte han sin ungdomsproduktions
mesterværker.

Han har oplevet en overdreven sukces ved en illusorisk
malet solflek i et forholdsvis ligegyldigt billede, som blev

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1901/0221.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free