- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Trettende aargang. 1902 /
171

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jens Thiis: Om stiludviklingen i det nittende aarhundrede - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om stiludviklingen i det nittende aarhundrede.
tjene hans høit kultiverede, men uangrebne, friske farve
instinkt.
Efteråt farveproblemet var klaret, gav han sig i lag
med trykningen af mønstrede bomuldstoffer og med den
halvglemte gobelintekniks gjenreisning og tilpasning for
moderne kunstsyn. Her blev Burne Jones hans trofaste
medarbeider.
Paa den vis gjorde han sig til herre over de fleste af
haandverkets tekniker, sidstbogtrykkerkunsten, oghernaaede
hans talent sit høidepunkt. Den udgave af den gamle engel
ske digter Ghaucer, som Morris har trykt og smykket med
træsnit efter Burne Jones’ kompositioner og saa bundet
i et deiligt blindtryks pergamentbind, er vel kanske den
ædleste præstation, som boghaandverket til dato har at
opvise.
Naar man sidder i et Morris-værelse med det høie mørke
ekepanel om væggene og de blomsterrige gobeliner ovenfor,
mellem de sterk-lemmede hel-træs møbler i ek eller ma
hogny, med de solide og harmoniske stoffer for øie i for
hæng for vinduer og døre og som træk paa møbler, og man
har liggende for sig en af Kelmscott-pressens bøger med det
tykke grove haandgjorte papir og træsnitsrankerne omkring
tekstens rader af føre, haandskaarne bogstavtyper saa fatter
man, hvor maalbevidst, hvor sammenhængende og person
lig al denne mands gjerning var. Og man kjender beun
dringen slaa dybe rødder overfor denne kunstner, som midt
i en stilforviidet tid har kunnet skabe noget saa velgjørende
harmonisk, saa traditionstrygt og saa nyt, saa nationalt præ
get og saa individuelt nuanceret.
Bondekunsten og middelalderens jevne borgerkunst er
stammen, hvorpaa Morris med stor kløgt og ren smag har
podet ind de forskjelligste fremmede skud. Hans kolorit er
krydret af essenser fra Persiens og Indiens kunst. Hans
gotiske stilart er forsødet med motiver fra ung-renaissancens
vaarflor af nye former. Hans komfortbegreb er modnet under
paavirkning af Chippendale-stilens borgerlige møbelideal og
rationelt tillæmpet efter moderne levevis. Hans kunst staar
i pagt med det moderne engelske måleris stræben mod sym
bolisme og ideindhold.
Men med alt dette er Morris ingen eklektiker. Han hørte
ikke til dem, som brygger sit bryg af møisommelig samlede,
171

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1902/0179.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free