- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syttende aargang. 1906 /
302

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dr. P. Chr. E.: Aabenbaringstro eller agnosticisme?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dr. P
. Chr. E.
Kristendommens aabenbaringskarakter beror efter M.
fremfor alt paa, at Kristus er Guds søn og derved yder den
troende den nødvendige garanti for frelsen. Men forestillingen
om Jesus som Guds søn er som bekjendt mangetydig og
har allerede i det nye testamentes skrifter ikke altid det
samme indhold f. eks. med hensyn til Kristus’ jomfrue
lige fødsel. Vil man have et eksakt begreb om den rettroendes
opfatning af Kristi Gudssønlighed, saa maa man gribe til
bage til de gammelkirkelige bekjendelsesskrifter lige fra det
nicænske symbol. Der er opbevaret en protokoll fra et koncil
i Aquileja fra aaret 381, hvor den berømte kirkefader Ambro
sius fra Milano holder forhør over en for kjætteri mistænkt
prest ved navn Palladius, og spørgsmaalet gjælder netop hans
tro paa Jesu egenskab som Guds søn; og det kunde kanske
tjene os til oplysning om den rettroende lære, om vi et øie
blik hørte paa spørgsmaalene og svarene i dette forhør.
Ambrosius taler til Palladius: «Kalder du Guds søn
i virkelighed Herren?» Palladius: «Naar jeg kalder ham den
sande søn, hvad behøves saa mer?» Ambrosius: «Jeg for
langer ikke blot, at du siger «den sande søn», men at du
siger, Guds søn er den sande herre.» Og biskop Eusebius
tilføier som Ambrosius’ sekundant; «Er Kristus sand Gud
efter den almindelige tro og den katolske bekjendelse?»
Palladius; «Han er Guds sande søn.» Ambrosius: «Johannes
har i sin epistel sagt; han er sand Gud negt det!» Palla
dius: «Naar jeg siger; sand søn, bekjender jeg ogsaa hans
sande guddom.» Ambrosius: «Deri stikker svig! Hvis du
vil tale aabent, saa sig, hvad Johannes har sagt: denne er
Gud eller negt det!» Palladius: «Han er vor Guds kraft!»
Ambrosius: «Du har ikke frihed til at bekjende paa din
maade; den, som ikke bekjender, at Kristus er den sande
Herre Gud, paa ham falder anathemaet!» Alle: «Anathema!»
Den her udtalte Guds og Kristi væsensenhed er jo lo
gisk umulig; men den har til alle tider været den rettroende
lære, og jeg er derfor hange for, at ogsaa den af min mod
stander skildrede « troende», som sikkert ikke er at tænke
som ulogisk, vilde paadrage sig et anathema for rettroenhedens
forum.
Men seiv om han neppe er helt rettroende, saa tror han
dog paa Guds søn, som er opstaaet fra de døde. Ved sin
legemlige opstandelse har Kristus først og fremst vist sig
302

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:22:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1906/0310.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free