- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tyvende aargang. 1909 /
171

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Wilh. Schencke: Buddhismen i nutiden - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Buddhismen i nutiden.
nemlig i dette, at han drar en tyk strek over saa meget som
i virkeligheten er fuldstændig uvedkommende og uvæsentlig
i forhold til det store hoved- og livsspørsmaal, i dette at han
forenkler religionen. Heri ligger sikkert den ene av
grundene til hans verdenshistoriske betydning. Den anden
har vi at søke i hans overvældende personlighet. Til
et vidnesbyrd derom har eftertiden dækket ham (som de øvrige
religionsstiftere) over med de mest fantastiske legender. Og
i den skikkelse er han som man i kristenheten var forpligtet
til at forbande («Jeg forbander Sarades, d. v. s. Zoroaster,
jeg forbander Bodda og Skythianos, manichæernes forgjæn
gere»), i den skikkelse, nærmere bestemt: som «Josaphat»,
er Buddha blit optat blandt de kristne helgener i martyrolo
gium romanum, først i utgaven av 1583, og senere i alle føl
gende utgåver. Man kjendte ham ikke igien i forklædningen !
«Josaphat» (i legenden om Barlaam og Josaphat) viser nemlig
tilbake til den græske form Joasaph, der likesom den ara
biske form Yudäsaf eller Budäsaf gjennem en pehlvi-form x
gaar tilbake paa det indiske Bodhisattva (betegnelse for et
væsen som er bestemt til engang at bli en Buddha).
Der har jo nok været dem som har villet bestride
Buddha’s eksistens, som andre har villet benegte Jesu. De
to store indologer hollænderen Kern og franskmanden Sénart
har med opbyden av megen lærdom og skarpsindighet villet
reducere Buddha til et substrat for en solmyte. Dette beteg
ner nu et tilbakelagt stadium. Til overflod fandt den tyske
sanskritist di\ Fi’ihrer den 1. december 1896 2 eng. mil i nord
for Bhagvanpur i Nepal en søile med en indskrift stam
mende fra kong Acöka, og hvori denne buddhismens Con
stantin som regjerte omkr. midten av 3. aarh. f. Kr.
fortæller at han har latt den reise dér hvor Buddha blev
født. Dette sted, buddhismens Bethlehem, heter Lumbinl.
To aar senere, i 1898, fandt W. Peppe i den samme egn,
ved Piprävä i Tarai, en stupa2, og i den en kiste av sand
sten indeholdende bl. a. en steatit-urne med en indskrift der
betegner den som en beholder av relikvier efter Buddha;
c isse relikviers egthet ansees for utvilsom.
Pehlvi kaldes den persiske sprogform ca. 250 f. Kr.—ca. 800 e. Kr.
2En kunstig haug av sten og jord. Den omfatter gjerne et relikvie
kammer, dhätugarbha (singhalesisk: dägaba, hvorav vor betegnelse «dagobe>).
171

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:53 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1909/0179.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free