- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tyvende aargang. 1909 /
282

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Richard Eriksen: Dr. Schencke og teosofien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Richard Eriksen.
de forskjellige store religioner, men fra et andet synspunkt
end den sammenlignende religionsvidenskab. Medens nemlig
den sammenlignende religionsvidenskab studerer religionerne
fra de synspunkter, som den almindelige videnskabelige er
kjendelse frembyder, studerer teosofien religionerne fra den
mystiske erkjendelses synspunkt. Den stiller sig nemlig paa det
standpunkt, at ligesom der gives en for den fysiske verden
afpasset sanselig erkjendelse, saaledes gives der ogsaa en over
sanselig erkjendelse, hvis udvikling muliggjør et direkte stu
dium af sjælens og aandens verden, og den finder, at denne
oversanselige erkjendelse gjør sig gjældende i alle religioner.
Den ser i alle de store sandheder, som de forskjellige religi
oner indeholder, en frugt af denne høiere erkjendelse og
mener derfor, at religionerne først i lys af denne erkjendelse
kan forstaaes helt. Da saaledes teosofien driver et sammen
lignende religionsstudium fra mystikens standpunkt, maa det
være den tilladt ligesom den sammenlignende religions
videnskab at befatte sig med hver enkelt religion uden derfor
at fremstilles som missionær for den. Hvorfor nævner hr.
Schencke ikke et ord om de talrige skrifter, hvori kristen
dommen behandles fra teosofisk synspunkt? De tiltager
stadig i antal, hvilket er ganske naturligt, da det teosofiske
samfund maa betragte det som en hovedopgave her i vesten
at vække sansen for den kristne teosofi, som har havt saa
fremragende repræsentanter i Jakob Böhme, Saint Martin og
Franz v. Baader m. il.
For rigtig at give sine læsere en forestilling om, hvad
teosofi er, citerer hr. Schencke nogle løsrevne brudstykker af
Mrs. Annie Besant til norsk oversatte bog: «Menneskehedens
afstamning». Ligeoverfor en saadan fremgangsmaade vil jeg
spørge: Er det ærlig færd at vælge sine citater saaledes, som
det her er gjort, naar man vil give uindviede en forestilling
om teosofien? Enhver, som er bevandret i den teosofiske
literatur, ser øjeblikkelig, at disse citater med flid er udvalgt
for i uindviedes øine at give teosofien udseende af det værste
gallimathias. Ikke engang bogens hensigt eller grundtanke
er omtalt. Hvad vilde hr. Schencke sige, om en mand
overfor et publikum, som ikke havde spor af kjenskab til
kristendommen, vilde citere de mest uforstaaelige brudstykker
af « Johannes aabenbaring» for derigjennem at bibringe det
282

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:53 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1909/0290.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free