- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tyvende aargang. 1909 /
453

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Chr. Collin: Nationaltheatret

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nationaltheatret.
som Samary, Bartet, Broisat, Beichembert og andre, hvis
friskhet, finhet, ynde og overstrømmende humør i uforglem
melige aftener gjorde lystspillet til levende liv og selve livet
til et lystspil.
Samspillet og birollernes fuldkorn menhet var avgjort
større paa Théåtre francais; men i de store og avgjørende
scener var menneskefremstillingen i Christiania theater paa
Bankpladsen neppe underlegen. Aarsaken til at en av Eu
ropas alleryngste nationale scener i kort tid hadde arbeidet
sig op til en saa høi rang, laa kanske især i den kjends
gjerning, at store skuespillere gjerne fremstaar samtidig med
store skuespildigtere, ut fra den samme trang eller det samme
behov i tiden. Johannes Brun og Laura Svendsen debuterte,
den ene i Bergen og den anden i Kristiania, netop i det
samme aar (1850), som baade Ibsen og Bjørnson kom ind til
hovedstaden, den første med «Catilina» færdigskrevet, og den
anden ikke længe efter mand for at faa «Valborg» antat ved
Christiania theater. De store norske skuespillere fremstod
samtidig med den ny-norske dramatiske digtning, og ikke
først som en følge av denne, det er et faktum, som
scenens kunstnere har krav paa at vi skal erindre. Men den
norske nationale skueplads vilde allikevel selvfølgelig ikke
ha naadd paa langt nær saa høit, hvis ikke to første rangs
psykologiske menneskeskildrere hadde git vore tre grund
læggende scener samtidens ypperste nye dramatiske digtning
at tolke, en digtning, som av sig selv maatte fremlokke og
likesom opfostre og aandelig ernære store skuespillerbegavelser,
ved at stille dem høie maal og nye, stadig nye, vanskelige
opgaver. Især i tiden fra 1875 og utover fik de norske skue
spillere en dobbelt række av nutids-skikkelser at legemlig
gjøre, for en ikke liten del ved hjælp av studium av levende
modeller i det omgivende norske samfund. Og en stor del
av disse skuespillere hadde, dels i Bergen og dels i Kristiania,
i nogle faa grundlæggende aar i Bjørnstjerne Bjørnson havt
kanske den genialeste instruktør, som den nyeste tid har
frembragt, en instruktør, som naar han var oplagt, satte sig
inderlig paa den enkelte skuespillers plads, respekterte og
sympatiserte med hans personlige eiendommelighet, som
kanhænde alene en stor menneskeskildrer og menneskeven
kan gjøre det.
453

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:53 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1909/0461.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free