- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtyvende aargang. 1913 /
98

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Georg Fasting: Smaa minder om Bjørnson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Georg Fasting
riksmaalets sæte. Som eksempel paa hvor villig Bjørnson
var til enhver tid til at yde av sin overflod, kan tjene : Han
og jeg hadde drøftet en viss sak, som vi ikke blev enige om.
Det blev avtalt at vi begge skulde foredrage saken i «Vest
mannalaget», saa kunde forsamlingen dømme. Hvilket skedde.
Ved samme leilighet hyldedes Bjørnson med sange og taler.
81. a. blev ogsaa hans «Fremad, fremad, fædres høie hærtak
var» sunget, men ikke til Griegs melodi, derimot til en me
lodi som en av laget hadde komponeret. Den var av en viss
seig beskaffenhet, hvad der gav Bjørnson anledning til at
sige at der var temmelig meget: «Bakut, bakut 0.5.v.». Han
var i det hele tat paa kant med dette seige i den vestlandske
nationalfølelse, som han blandt andet fandt uttrykt i linjen
«Me skal koma um inkje so braat». Disse ord irriterte ham
altid. Ikke for det: ingen kunde tale mere rosende om Ivar
Aasen, især hans beskedne, nær sagt ydmyge levemaate:
«Han er søt, du, der han gaar inde i Kristiania og sniker sig
langs husvæggene ein kjerne der ein inkje vil og burt i
mange krokar.» Men jeg nævnte Griegs melodi til «Fremad,
fremad», jeg maa faa lov til at giøre et sidesprang.
Det var Ilte juni 1892, Edvard Griegs sølvbryllupsdag.
Alt hvad der var av sangere i Bergen var mobiliseret, man skulde
hylde sølvbrudeparret gjennem et vældig sangkor. En herlig
sommeraften drog et stort tog op mot Trollhaugen, under
tegnede var sangernes ordfører. Man leiret sig omkring huset,
taler blev holdt, sange — til Griegske melodier blev sunget
til langt paa nat. Grieg tok ordet flere gånger, og da netop
«Fremad, fremad» var sunget, sa Grieg: «Jeg vil fortælle hvor
ledes denne sang er blit til. Jeg hadde som en av mine
første kompositioner utgik «Fire fædrelandssange for piano»,
men altsaa uten tekst. Bjørnson fik engang høre en av disse
og fik lyst til at skrive tekst til den. Nu er Bjørnson nok
musikalsk paa sin maate likesom jeg paa min men
han visste ikke hvorledes han skulde bære sig ad, idet han ikke
straks opfattet melodiens bygning og hvordan det tilsvarende
versemaal maatte være. Jeg maatte da først skrive et vers
for ham som viste versemaalet, men forresten var uten me
ning. Nu kunde han da begynde at digte. Men det vilde
siet ikke gaa for ham, han fik det ikke til. Saa en dag jeg
sat og informerte en frøken langt inde i huset maatte
98

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1913/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free