- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtyvende aargang. 1913 /
134

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Wilhelm Keilhau: Frihet, likhet, brorskap — og norsk politik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Wilhelm Keilhau.
saa vi en prøve paa det. Arbeiderne sørget bare for sine
egne aviser. De hadde haabet at vinde et mægtig vaaben
ved at monopolisere pressen, ved at bli enestyrere over
dagens ord. Det gik nu ikke. Men viljen var der. Og av
alle arbeidernes motstandere var de eneste, som hadde verdens
sympati, de redaktörer og bladmænd, som blev sættere og
typografer for at redde det frie ord.
Om der blir typografstreik herhjemme, slik som det
nu truer med, skal det bli ganske interessant at se, om
arbeiderne vil sørge for, at alle tre partier kan naa almen
heten i avis.
En vigtig del av aandsfriheten er den religiøse frihet.
Det er ganske underlig overhodet at maatte nævne det be
grep i Norge aar 1913 efter Kristi fødsel. Men tingen er,
at mange opfatter det paa en ganske underlig maate.
Religiøs frihet staar for en stor del av vort folk som ens
tydig med frihet for kirken. Hvis kirken kan faa fuld
frihet til at ordne sig som den vil, da men ogsaa
først da har vi religiøs frihet, sies der. La os ikke
da glemme, at aandsfrihet er et personlig begrep! Hvad
det gjælder, er ikke frihet for institutioner, men frihet
for personer frihet for de enkelte, levende menne
sker. Og al historisk erfaring viser, at den personlige frihet,
den blir ikke gagnet der hvor en kirke faar frihet. Og til
den saakaldte frie folkekirkes mænd retter vi det spørsmaal :
«hvad vil I bruke denne kirkefrihet til? Mon den kan skaffe
os større personlig frihet end vor statskirke? Eller har vi
ikke i statskirken netop den allerstørste frihet, gjør vor stats
kirke overhodet noget indgrep i nogen av sine lemmers aands
frihet?» Og saa slipper det ut: statskirken gir sine prester,
teologer og lemmer for stor frihet, den taaler mænd som profes
sor Ording og Carl Konow, den styres av statsraader om
hvis rettroenhet og dogmebundethet der kan være tvil. Og
derfor vil disse folk ha størst mulig frihet for en kirkeorgani
sation, hvor de rettroende kan holde aandsfriheten ute. Det
er de folk som har aandshovmod nok til at mene, at de
selvogderes meningsfæller er Guds rette barn og som føler sig
for religiøst fine til at staa i kirkesamfund med os toldere
og syndere, de er det som vil ha folkekirken, som de saa
134

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1913/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free