- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syvogtyvende aargang. 1916 /
493

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ronald Fangen: Otto Weininger - V

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Otto Weininger.
hadde tømret op sin livsanskuelse, med opbydelse av over
menneskelige anstrengelser hadde han git den et fuldgyldig
uttryk. Den var hans vern og fæstning, hans beskytter . . .
Men han blev en mand der aldrig fik fred: han løp til porten
og saa om slaaen holdt, han undersøkte murene, om ikke
en sten var skutt istykker. En fredløs i sin egen fæstning.
Han eiet ikke balansen. Rigtignok hadde han sit maal,
rigtignok var han og vilde han være en tilbeder, en Jasager.
Men sterke egenskaper hos ham strakte sig mot alle de livets
ting som han hadde fornegtet og frasagt sig. Han var ikke
kyniker: saa kunde han med et bittert smil fundet sig i rin
gene som de var. Han var idealist og en av de faa der har
levet.
. . . Samtidig som et menneske stadig kjæmper sig frem
mot et høit maal, kan han komme til at tape sin ømhet, sin
kjærlighet til livet, til menneskene. Hans kamp er bitter,
han blir seiv bitter. Han taper den ydmyghet, den taal
modighet som var Kristi og burde være kristendommens
kjendetegn. Og pludselig vil han opdage sig seiv paany og
føle sig on d . . . Weininger erklærer sig seiv for ond. Det
betyr selvfølgelig at han visste om positivt onde egen
skaper hos sig seiv. Men det betyr utvilsomt ogsaa at saa
meget i livet, saa mange av menneskene förekom ham onde
og egget ham til hat. Og det viste efter hans egen teori til
bake paa ham seiv. Han sier: «Alle ting speiler bare for
mig min egen subjektivitet» ... Og for hans samvittighets
ømhet har det været en uhyre selvanklage at han ikke eiet
det hellige, ufordømmende sind.
Og da han var kommet ind i det dilemma at hans eneste
higen var frihet, godhet, sandhet, mens han allikevel var
bundet av ondskap og daglig tfuet av fiender der blev ster
kere, mens han blev svakere . . . valgte han at dø.
«Det anstændige menneske gaar seiv i døden nåar
han føler at han er blit absolut ond; det gemene maa tvin
ges til døden ved dom. For den anstændige er følelsen av
hans egen umoral i sig seiv en dødsdom.»
For Weininger var døden ikke en faliterklæring, den var
hans sidste chance, hans sidste haab. Han fandt det klart
at nåar han seiv utviklet sig stik mot sin egen vilje og sit
eget maal, da maatte han finde andre forhold og betingelser
493

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:28:48 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1916/0501.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free