- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syvogtyvende aargang. 1916 /
496

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Paul Miljukov: Rusland. II. Rusland og Europa

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Paul Miljukov.
eneste sted hvor man mente at kunne paavise den, var i det
russiske landsbysamfund—mir. Denne institution saa ut til
at være typisk for Rusland. Raade kristelige og nationale
dyder syntes her at eksistere ved siden av hverandre og at
være intimt knyttet til den. Og sidst og ikke mindst man
fandt, at det russiske landsbysamfund rummet spiren til den
agrar-socialisme, eller hvad der var endnu bedre til
den anarkist-socialisme, som ved midten av det nittende aar
hundrede blev forkyndt av Proudhon. Det var det «nye
ord», som den russiske nationalaand nu hadde at si menne
skeheten.
En hel generation man kan næsten si to glædet
sig over denne opdagelse, som i virkeligheten var gjort av
en tysker, baron Haxthausen, i hans økonomiske studier over
Rusland og derefter tillempet av Herzen og Rakunin paa
de teorier og synsmaater, som samtidig blev gjort gjældende
vedkommende den russiske nationalisme og den europæiske
socialisme. Men uheldigvis for vore nationalister blev selve
grundlaget for deres nationale trosbekjendelse ødelagt av en
anden tysk videnskapsmand, Konrad Maurer, som beviste at
landsbysamfundet er fælles for alle europæiske nationer.
Senere har andre specialister som Seebohm, Raden Powell
m. fl. godtgjort, at landsbysamfundet er en typisk form for
et visst stadium av nationernes økonomiske utvikling. Social
ismens senere utvikling i forbindelse med den omstændighet
at den russiske mir-institution i løpet av de sidste decennier
har undergaat en gradvis opløsning, overbeviste tilslut de
mest haardnakkede tilhængere av nationalteorien om, at det
russiske landsbysamfund ikke var i besiddelse av de typiske
egenskaper man hadde tillagt det som eksponent for den
slaviske folkesjæl og som det reddende element for det deka
dente Vesteuropa.
«Mir»-institutionen repræsenterte ikke længer den natio
nale sjæl; men nåar den nationale sjæl allikevel faktisk be
sad de samme egenskaper, som var typiske for det primitive
stadium av den økonomiske evolution beviste da ikke
dette, at de russiske egenskaper ogsaa var primitive, og at
de var, om ikke netop et karakteristisk uttryk for den natio
nale type, saa ialfald et bevis for nationens alder?
Senere spekulationer over emnet Ruslands nationale sjæl

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:28:48 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1916/0504.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free