- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tredivte aargang. 1919 /
589

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anders Krogvig: Romantiken og dens forberedelse i dansk og norsk litteratur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Romantiken og dens förberedelse i dansk og norsk litteratur.
romantiker utgaar ogsaa han fra Steffens. Den tro paa tilværel
sens samhörighet og lovmæssighet, som hans store ungdomsdigt
er uttryk for, har sin oprindelse i romantiken, og nåar han i
«Det befriede Europa» forkynder at denne sammenhæng i
hele sit omfang alene kan anskues og gripes, ikke eftervises
ad fornuftens vei, har han likefrem sat Steffens’ ord i de
berømte Kjøbenhavnforelæsninger paa vers og rim. Men
trods sin flammende nationalisme nåar Wergeland aldrig ut
over den universelle ungromantik, noget som viser at natio
nalfølelse og nationalbevissthet ikke er det samme. Det laa
utenfor hans kunstneriske evne at trække den nationale
konsekvens av romantikens helsyn. Og dog var den natio
nale selvfordypelse vigtigere for os end for noget andet ger
mansk folk; norsk folkeeiendommelighet laa dypere gjemt
end nogen anden. Dette første og nødvendigste arbeide for
at reise en homogen norsk kultur blev utført av en forfatter
gruppe, hvis centrale kraft er Jørgen Moe. Han er den som
først kommer til klarhet over opgaven og som tidligst løser
sin del av den paa en fuldkommen maate. Ogsaa han
trænger ind i det romantiske helsyn gjennem naturfølelsen.
Det han først er klar over, er at en intim landskapskunst er
et bidrag til folkeaandens karakteristik: «Hvilken egen stille,
aldrig udtalt poesi der hviler over en halvklar, blåa vinter
dag», skriver han iet ungdomsbrev til Asbjørnsen. «Havde
jeg tid, vilde jeg stræbe at udtale dette forunderlige, anelses
fulde en gang. Det kunde blive norsk !> Med naturfølelsen
som utgangspunkt arbeider han sig ind i den levende folke
tradition, og i eventyrsamlingen fremlægger han de første
utvilsomt sikre dokumenter til norsk folkepsykologi, de første
som lar det norske folk føle sig i en levende, übrutt sam
menhæng med sin fortid. Folke-eventyrene blir grundlaget
for den norske nationalromantik, med dem begynder det
norske folks selvopdagelse.
Ved nationalromantiken grundlægges for omkring hun
drede aar siden en selvstændig nordisk kultur, en kultur
som er vokset organisk frem av folkenes samlede sjælsevner.
Men nationalromantiken er ikke bare eller væscntlig et
historisk fænomen, vi kan se tilbake paa, den er endnu den
dag i dag en aktuel aandsmagt, som forener ikke bare det
589

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:30:45 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1919/0597.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free