- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtredivte aargang. 1920 /
401

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Guglielmo Ferrero: Babel - III - IV

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Babel.
der kan tilintetgjøre fienden saasnart som mulig. Dette er
en rent teknisk opfatning av krigen, som er fremvokset av
militære miliøer og en tid har kunnet gjøre sig gjældgende i
verden, takket være den omveltning som den franske revolution
frembragte i Europa. Men det varte ikke længe, før folkenes
samvittighet reagerte. Kongressen i Wien var, trods visse
misgrep som det med Belgien, et meget alvorlig forsøk paa
at underkaste de europæiske stater og deres indbyrdes for
hold et system av principper som kunde beskytte dem,
ialfald mot magtens farligste nykker. Vi har altfor meget
glemt dette i virvarret av de borgerkrige som i det 19de aar
hundrede har sønderrevet Europa. Man trodde tilslut at
legitimitetsprincippet var en opfindelse av Talleyrand for
bedre at kunne føre alle bak lyset. Men Talleyrand var en
dypere natur end hans motstandere tror, ja han var sikkert
en av de dypeste politiske tænkere i det 19de aarhundrede.
Efterverdenen har hittil miskjendt den umaadelige tjeneste han
gjorde Europa ved i det europæiske monarkis historie at
finde dette endnu levende enhetsprincip og gjennem en genial
generalisering at avpasse det efter kravene i en tid som hadde
fratat monarkiet endel av dets hellige karakter og skapt
andre styreformer. Legitimiteten var for ham ikke, saaledes
som man har latt de følgende generationer tro, de absolutte
monarkiers guddomlige privilegium, men anerkjendelsen av alle
styreformer monarkiske som republikanske som hadde
faat tidens hævd. Man har mange gånger sammenlignet legi
timitetsprincippet med præskriptionsbegrepet i civilretten.
Legitimiteten blev i Wienerkongressen det princip som magten
og selve seiren maatte bøie sig for. Det spillet i Wien,
men meget bedre, den rolle som Wilsons 14 punkter burde
ha spillet i Paris. Ved at akceptere det som grundlag for
tingenes orden erkjendte Wienerkongressen meget oprigtigere
og klarere end Pariserkongressen, at magt alene ikke skaper
nogen ret.
Efter den franske revolution var Europa for at løse
problemet om magten og retten i verden saaledes blit staa
ende ved den anden løsning. Da man ikke længere kunde
komme tilbake til den konventionelle og begrænsede krig,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:19 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1920/0409.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free