- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtredivte aargang. 1920 /
459

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Lyder Brun: Religion og stat, i lys av kristendommens ældste historie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Religion og" stat, i lys av kristendommens ældste historie.
Allerede den gamle kirkes utlæggere har med rette er
kjendt at han her tænker paa det romerske rike, repræsen
tert i keiserens person: i statens retsorden, i den borgerlige
øvrighets autoritet, ser Paulus den dæmning som endnu
holder avgrundens kræfter tilbake, først nåar den er
gjennembrutt, kan den religiøse og moralske opløsning slaa
ut i det store frafald og naa sit djævelske høidepunkt i den
personlige Antikrist.
Til denne høie vurdering av romerstatens og keiser
dømmets moralsk-retslige betydning svarer nøie det bekjendte
avsnit om øvrigheten i Romerbrevet (kap. 13, 1 fl.}: Hvert
menneske skal underordne sig under de bestaaende øvrigheter,
og det ikke bare for straffens, men ogsaa for samvittighetens
skyld; ti der er ingen øvrighet uten av Gud, men de som er
der, er indsat av Gud; den derfor som sætter sig op mot
øvrigheten, staar Guds ordning imot, og de som staar imot,
skal seiv bære sin dom; ti de styrende er ikke til skræk for
dem som gjør godt, men for dem som gjør ondt o. s. v.
Ordene er nedskrevet under Nero, rigtignok i den tid
ligere del av hans regjeringstid, før han endnu hadde vist
hvad der bodde i ham. Og uvilkaarlig spør vi: hvor er roten
til denne runde anerkjendelse og følelige idealisering av øvrig
hetsmagten, som lar Paulus uten videre betegne den som
Guds tjener til menneskenes, ogsaa de kristnes bedste, og lar
ham forsikre at gjør man det som er godt, vil man faa ros
av den, men gjør man det som er ondt, saa bærer den ikke
sverdet for ingenting, men bringer Guds vredes straf over
den som gjør det onde?
Til forklaring har Ernst Troeltsch og andre i nyeste tid
henvist til den stoiske filosofis tanker om en naturlig ret,
og en paavirkning fra denne side er i sig seiv fuldt mulig.
Paulus viser andetsteds i sin etik kjendelig berøring med
stoisk populærfilosofi. Men den stoiske naturret var en ideel
ret som netop blev sat i motsætning til den gjældende posi
tive ret og anvendt til kritik og reform av denne. Og baade
av denne grund og under hensyn til det avgjort religiøse syn
paa øvrigheten som Paulus uttaler, ligger det sikkert nærmere
at søke andetsteds hen.
Allerede den profetiske forkyndelse, det maa vi her tænke
paa, saa Israels Gud som den der ind- og avsætter kongerne
459

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:31:19 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1920/0467.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free