- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Treogtredivte aargang. 1922 /
160

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ronald Fangen: Teater - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ronald Fangen.
Nogen hell til beundring og forbillede blir han altsaa ikke.
Nogen værdifuld menneskeskildring blir der heller ikke ut
av det: alle de øvrige personer er rene og pure glansbilleder.
Tilbake blir saa lyrikken, og den er som nævnt enkelte steder
udmerket. Men personlig blir jeg træt av at silte en hel lang
kveld i teatret og høre vers og deklamation.
Og saa blev nu ved Moliére-festligheterne «Tartuffe» op
ført. Tartuffe er en hykler, den personificerte upaalidelighet,
og en av Moliéres største fortjenester, het det i omtrent alle
festartiklerne, var den at han avslørte hykleriet i alle dets
former. Tartuffe avslører han omtrent med det samme, d. v. s.
for os som ser paa er han avsløret meget tidlig, i stykket
avsløres han først i fjerde akt, og saa faar vi endnu en akt,
foråt vi skal se at han indhentes av retfærdigheten. Er nu
denne hykler Tartuffe oprørende? Han elsker en frue, det
har, gudbedre det, mange gjort baade før og efter ham, han
verner sig mot mistanke ved gudelige lader og krænket taushet;
naturligvis er det galt, men er det saa oprørende at man
jubler av fryd, fordi han ikke alene avsløres, men egentlig
ikke er til at avsløre, eftersom han jo ikke naadde sine
ønskers maal? Og fremfor alt: er Tartuffe en morsom,
en komisk skikkelse? Det er vanskelig at indse at han er
mere komisk end en hvilkensomhelst elsker av og beiler til
en allerede engageret dame, og utenom dette dobbeltspil, som
han driver, utenom den gudelige talemaate og den syndige
lyst, er han jo ingenting, der aapner sig ikke efterhvert og
overraskende nye lag i hans karakter. Skulde man først
utlevere hykleriet til latteren, kunde man vel for 300 aar
siden som nu ha fundet eksemplarer av arten, som ikke fik
en til at glemme at det er latteren som paakaldes. Da er
Orgon i sin standhaftige naivitet mere komisk, egentlig den
eneste komiske figur i komedien. Det sier da sig seiv at
det blir selve situationernes komik som skal gjøre utslaget.
Og unegtelig er der jo nogen morsomme situationer i «Tar
tuffe», skjønt overdrevent morsomme er de ikke. Egteman
den som ligger under bordet og lyfter, elskeren som forfærdes
da det forhatte hode stikker frem under bordduken, ja,
det gjør vel sit at man har set det i saa mange andre farcer
og komedier som ikke er hundreder av aar gamle. Spør
man saa endelig efter det som heter vidd, vittige replikker,
160

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:32:26 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1922/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free