- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtredivte aargang. 1923 /
125

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Käthe Miethe: Arkitektur og restaurering i Tyskland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

berg og Naumburg i Niirnberg, St. Lorenz og St. Sebald
kirkerne, kirkerne i Soest og Padderborn, Miinster og Bre
men, Ulm og Freiberg og Meissen. Purismen fraskrev sin
tid retten til at eie nogen særskilt egenartet stil, og det er en
tanke værd om ikke purismens tilbakeskuende, historiske
opfatning har dræpt kimer i sin aller spædeste vorden,
hvorav der kunde ha opstaat en ny Jevende bygningskunst.
I et hvert tilfælde var det purismen som en tid tok jorden
væk for en artitektonisk, levende videreutvikling. .
Ved siden av dette ideal satte det nittende aarhundrede
et andet, nemlig det om et bygverks fuldendelse. En stor
del særlig av Tysklands gotiske bygninger stod ufuldendte
eller ihvertfald ikke færdige i den utstrækning som den op
rindelige byggeplan hadde ment. En meget dypsindig bok
av Paul Fechter, «Arkitekturens tragedie», finder en forklaring
paa dette ut ifra menneskehistoriens sjælelig-aandelige utvik
ling. Han ser i disse store ufuldendte gotiske bygverk en
vel forstaaelig skjæbne gotikken maatte lide. Gotikkens
stræben ind i uendeligheten, uten maal,, maatte bli stanset
av menneskenes begrænsning. Gotikken griper ind i det
romanske væsen, utløsende og forløsende. Gotikkens skjæbne
er at staa der ufærdig, fordi det som fulgte den ikke kunde
føre videre, men vokste op saa at si omkring den, uten at
berøre mangfoldigheten i gotikken. Næsten ingen av de
store gotiske domkirker blev fuldendt av sin tid av den
tid som hadde blaast livet ind i dem, og den dype mening.
Taarne, og fasader var stanset i sin vorden, iblandt var hele
kirken forblit en ruin som K6lnerdomen, endskjønt det eneste
færdige kor blev benyttet. Saa kom en klok, men følelses
fattig tid og fremholdt fordringen paa færdigbyggelse ut ifra
dens stilrenhetskrav. De morsomme kapper som barokken
hadde placert paa de halvfærdige gotiske taarne, blev revet
ned. Taarnet maatte bygges færdig i gotisk stil! Ærværdige,
ældgamle kirkesilhouetter som var blit byers seværdigheter og
mindesmerker, maatte ofres paa lærdommens alter. Paa dom
kirken i Naumburg var like til det nittende aarhundrede
bare et taarnpar færdig av det andet par var kun det
ene utbygget, men sluttet med en barokkappe. Det nittende
aarhundrede bygget det tredje taarn færdig og det fjerde helt
nyt. Paa lignende vis fik domen i Ulm ogsaa en taarn-
Arkitektur og restaurering i Tyskland 125

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:04 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1923/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free