- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Firtiende årgang. 1929 /
367

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Knut Hamsun - Trygve Braatøy: Mysterier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hvorfor?
Mysterier.
«Saa var hun vel gaat træt av hans Snak, hendes
blåa Øine syntes at gjøre litt Nar av ham og hun spurte:
«Hvormange er Klokken blitt?»
Når man leser «Mysterier» er det uundgåelig at man blir
ophisset to gånger på dette sted. Annen gang fordi Nagel lar
begivenheten gli så aldeles ut av hendene på sig.
For å kunne forstå dette var det nødvendig å vente så
lenge med analysen av «Mysterier». Med det kjennskap man
nu har til Hamsun, efter å ha lest «Dronning Tamara» og
sett hvordan konklusjonene derfrå blev bekreftet på mange
hold, går tankene i en bestemt retning, såsnart det dreier
sig om indre seksualhemninger hos en av Hamsuns centrale
mannsskikkelser. Det er avhengigheten av moren som binder
mannen i det psykologiske øieblikk. Dette forklarer den
andre mystiske konstellasjonen i «Mysterier»: Nagels forhold
til Martha Gude. Martha Gude representerer moren. Martha
er meget eldre enn Nagel, hun har hvitt hår, men øinene
det er som om han har sett dem en gang for lenge
siden. Kampen i Nagels sinn mellem henne og Dagny Kiel
land er den kamp som alle før eller senere skal utkjempe :
Skal vi rive oss løs fra vår mor og bli ett med en ung kvinne,
skal vi rive oss løs fra vår barndoms guder og møte virke
ligheten som fri realister?
Dette er den nødvendige bakgrunn for å forstå hvorfor
Nagel blir stående på terskelen i det øieblikk han skulde gå
inn i Dagny Kiellands jomfrubur. Det er de samme forhold
som bevirker at han som svar på Dagny’s fornærmelse går
og frir til Martha Gude.
«Die zärtliche Strömung» i Nagels sinn leder fremdeles
til moren; det er henne han søker tilbake til i skuffelsen,
det er denne komponent som larver Nagels forhold til Martha
Gude. I forhold til Dagny Kielland er han derimot elskeren.
Men nettop denne spaltning gjør ham udyktig til handling
De band som leder ham tilbake i skuffelsen, de binder
ham også på forhand.
I enkelte avsnitt av livet befinner man sig i sterkere
vekstperioder. Det kan være biologisk betinget —og det kan
være betinget i socialt gjennembrudd.
Hvis man i slike tider, hvor man føler sig i rask vekst
367

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:37:05 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1929/0375.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free